مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

چه کنیم تا دخل و خرجمان با هم بخواند؟!
۰۴ بهمن ۱۳۹۴
0
مهارت های مالی

تا به حال شاید برایتان پیش آمده باشد که به اواخر ماه که می رسید، احساس کنید کفگیر به ته دیگ خورده و به اصطلاح دخل و خرجتان با هم جور نیست! این مساله از بزرگ ترین دغدغه های بسیاری از افراد و خانواده ها است. اما واقعا برای حل این مساله چه باید کرد؟ آیا اگر سطح درآمد خود را افزایش دهیم و دو شیفت و سه شیفت کار کنیم مشکل برطرف خواهد شد؟ اگر منطقی به ماجرا نگاه کنیم باید گفت که جواب، منفی است! مهم ترین راهکار برای حل چنین بحرانی، آموختن “مدیریت دخل و خرج یا درآمد و هزینه” است.
در این مطلب تلاش کرده ایم که پیشنهاداتی کوتاه در جهت مدیریت درآمد و هزینه خانواده ارائه کنیم.

با همسر خود مشورت کنید

خیلی اوقات، افراد، بسیاری از هزینه ها را به صورت خودمحور و بدون مشورت با همسرشان انجام می دهند. بسیار مهم است که هزینه های مهم و به اصطلاح درشت با هماهنگی همسر و مشاوره با او، اولویت بندی و اجرا شوند. بارها مشاهده شده که برخی از زنان خانه دار نسبت به همسرشان از شم اقتصادی بالاتری برخوردارند، اما پذیرفتن این مسأله از سوی شوهرانشان آسان نیست. به هر حال تصمیمات انفرادی در اقتصاد خانواده، چندان منطقی نیست و خیلی اوقات، پشیمانی به بار می آورد. در امور مالی، زن و شوهر باید با یکدیگر مشورت داشته باشند.

بودجه بندی صحیح داشته باشید

مدیریت هزینه‌ ها و بودجه‌ بندی را می‌ توان با ثبت فهرست مخارج و اولویت ‌بندی آنها شروع کرد. وقتی که شما برای مخارج خود برنامه ‌ریزی می‌ کنید، در مراحل اولیه، ممکن است که هزینه های شما بیشتر از درآمدتان باشد؛ اما همیشه اولویت‌ های اصلی را در نظر بگیرید؛ سپس برای سایر مخارج خود برنامه ‌ریزی کنید. بودجه بندی، مبحثی بسیار جدی و مهم در اقتصاد خانواده است که در مطلبی جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

مدیریت هزینه خانواده

هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهید

در شرایط سخت اقتصادی، بهتر است سهم هزینه‌های غیرضروری را که بیشتر اوقات از گروه خدمات هستند، کاهش دهید؛ مثلا کمتر سفارش غذا دهید یا به رستوران بروید، به جای این کار با اندکی زحمت در خانه، غذای خود را آماده کنید یا ماشینتان را به جای بردن به کارواش، خودتان تمیز کنید.

خرید اینترنتی داشته باشید

اگرچه خرید اینترنتی هنوز در ایران جا نیفتاده و اغلب افراد، خرید سنتی را ترجیح می دهند، اما خیلی اوقات خرید از فروشگاه های اینترنتی معتبر، بسیار مقرون به صرفه است. شما با چنین کاری، نه‌تنها پول اضافی نمی‌پردازید بلکه می‌توانید از هزینه‌های حمل و نقل خود نیز بکاهید و از تخفیف‌های قابل توجهی که برخی از این فروشگاه‌های اینترنتی به مشتریان خود می‌دهند، نیز بهره‌مند شوید.

از بورس کالا خرید کنید

خرید از منطقه ای که به اصطلاح، بورس کالای موردنظر شماست و آن کالا را به صورت عمده عرضه می کند، بسیار مقرون به صرفه است. بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان برای خریدهای عمده، تخفیف های ویژه قائل می‌شوند، پس بهتر است از این امتیاز بهره برداری کنید و از عمده‌فروشی‌ها یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خریدهای عمده داشته باشید، این کار باعث می‌شود در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

بازار و بورس کالای مورد نیاز خانواده
از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید کنید

این فروشگاه‌ها برای خریدهای شما تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرند که در کاهش هزینه هایتان بسیار موثر خواهد بود و از سوی دیگر با خرید از این مراکز، دیگر نیازی نیست به فروشگاه‌های متعدد مراجعه کنید و به این ترتیب می‌توانید در وقت و هزینه حمل و نقل خود صرفه‌جویی کنید. البته ناگفته نماند که فروشگاه های زنجیره ای ترفندهایی نیز برای افزایش خرید شما بکار می برند که باید مراقب باشید در دام آن ها نیفتید و فقط اقلام مورد نیاز خود را به مقدار مورد نیاز خریداری کنید.

از تعاونی‌ها خرید کنید

یکی دیگر از بهترین مراکز خرید، تعاونی‌های دولتی است. تعاونی‌ها به دلیل استفاده از یارانه دولتی برای ارائه کالا و خدمات به کارکنان دولت، تخفیف‌های خوبی می‌دهند، اما بسیاری از مردم براساس تجربه های قدیمی خود به کیفیت کالاهای تعاونی ها اطمینان ندارند. مراجعه به تعاونی های سازمان هایی که بودجه ها و درآمدهای بالایی دارند، واقعا منطقی و عاقلانه است؛ چرا که اجناس باکیفیتی برای کارکنان خود فراهم می‌ کنند.

به حراجی‌ها سر بزنید

گاهی اوقات برای خرید برخی اقلام مثل لباس و کفش به دلیل حاکم شدن مد خاصی بر بازار یا فصل خاصی از سال، ناچار هستید که هزینه زیادی متحمل شوید؛ اما پرسش اساسی اینجاست که آیا چنین خریدهایی الزامی است؟ چرا می‌خواهید برای خرید اجناس مورد علاقه‌تان، پول اضافی یا مازاد بر ارزش آن بپردازید؟ بهتر است اندکی صبر کنید و اجازه دهید بازار از تب و تاب خرید و فروش‌های فصلی بیفتد؛ آن وقت است که بازار حراجی‌ها داغ می‌شود و قیمت ها کاهش می یابند؛ مثلا شما می‌توانید پالتوی خود را انتهای زمستان یا لباس‌های تابستانی خود را اوایل پاییز و برای سال آینده خریداری کنید.

پس انداز کنید

پس انداز کردن برای بسیاری از افراد، یکی از سخت ترین کارهای دنیاست؛ اما پس انداز پول، هر چند به میزان اندک، می تواند در فرصتی طولانی، سرمایه خوبی برای روز مبادا باشد. یکی از اصول مهم در پس انداز، کنار گذاشتن سهم پس انداز در ابتدای دوره مالی است. یعنی به محض درآمدزایی، بخش مشخصی از آن را پس انداز نمایید و باقی مانده را مدبرانه خرج کنید! به این ترتیب، دیگر بهانه ای برای پس انداز نکردن نخواهید داشت!

شما چه نکات دیگری را پیشنهاد می دهید؟ تجربیات خود در مدیریت هزینه های زندگی را با ما در میان بگذارید.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال خانه ما در تلگرام

 

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط