مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

جناب خان، علیه بن تن!
۱۰ شهریور ۱۳۹۵
0
گزارش و مصاحبه

شهریور ماه، همیشه حس و حال و دورنمای درس و مدرسه را داشته و دارد. کم کم خانواده ها به فکر تهیه لوازم التحریر و کیف و کفش و وسایل مدرسه می افتند و لوازم التحریر فروشی ها رونق می گیرند. چندین سال است که نمایشگاه های مختلفی با اسامی متفاوت به بهانه نزدیک شدن سال تحصیلی برگزار می شوند. یکی از این نمایشگاه ها، “ایران نوشت” است که ویژگی منحصربه فردی دارد و آن هم عرضه لوازم التحریر وطنی است که اتفاقا اغلب کیفیت خوبی دارند و به عنوان مادری که هر سال برای فرزندش به این جور نمایشگاه ها سر می زند، می توانم ادعا کنم که اکثر این برندهای داخلی، قابل اعتنا هستند و خریدشان به اصطلاح، پشیمانی ندارد.

این نمایشگاه ها، فرصت خوبی است برای حمایت و تشویق از تولیدکنندگان هموطن مان، آنهایی که از کیفیت کالا کم نمی گذارند و وقتی هربار فرزندمان دفتر و لوازم التحریرش را پهن می کند تا تکالیفش را انجام دهد، حس خوب ایرانی بودن را در وجودمان پررنگ تر می کند!

آنچه می خوانید با کمی تلخیص و اصلاح، گزارشی است که روزنامه همشهری از چهارمین نمایشگاه ایران نوشت، منتشر ساخته است:

چهارمین نمایشگاه ایران نوشت در حالی روز دوم شهریور آغاز به‌کار کرد که ۴۰ تولیدکننده داخلی در آن شرکت کرده‌اند؛ حضوری که ۳ دوره قبل، کمتر از این تعداد بوده و امسال، نشان از استقبال و انگیزه بیشتر تولیدکننده‌های داخلی ‌دارد؛ تولیدکننده‌هایی که شاید تا همین دهه گذشته به‌دلیل وفور محصولات خارجی، توان رقابت با نوشت افزارهای غیروطنی را نداشتند؛ اما در همین مدت کوتاه، تعداد تولیدکننده‌های نوشت افزار‌های داخلی از 2 برند به بیش از 50 برند تولیدکننده نوشت‌افزار رسیده و روزبه‌روز نیز به تعداد این تولیدکننده‌ها اضافه می‌شود؛ برندهایی که با محصولات جدید و شخصیت‌های ایرانی- اسلامی حال و گذشته، توانسته‌اند توجه خانواده‌ها و کودکان را به‌خودشان جلب کنند. نمایشگاه ایران نوشت تا 19 شهریور ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خیابان حجاب، تمدید شده و ادامه خواهد داشت.

کانون پرورش فکری، این روزها حال و هوای دیگری دارد. غرفه‌هایی که بوی‌ ماه مهر می‌دهند و نوید‌دهنده روزهای مدرسه هستند. بوی کیف و کفش و دفتر و کتاب و مداد نو قرار است حسابی کیفورتان کند. کافی است کمی در بین غرفه‌ها قدم بزنید تا سریع حس و حالتان تغییر کند. حالتان زمانی بهتر می‌شود که می‌بینید در بین تمام محصولات نوشت‌افزار، خبری از بن‌تن، باربی، سیندرلا، زیبای خفته و ده‌ها شخصیت‌های خارجی‌ای که دربین کودکان و نوجوان‌ها جا افتاده نیست، بلکه جای آنها را شخصیت‌های کارتونی خودمان مانند کلاه قرمزی، شکرستان، دیرین دیرین، جناب‌خان و شخصیت‌های تاریخی مانند رستم و سهراب، ابوعلی سینا، فردوسی، حافظ و سعدی و… همچنین شخصیت‌های معاصر و شهدای دوران دفاع‌مقدس، شهدای هسته‌ای و شهدای مدافع حرم گرفته‌اند.

استقبال مردم با وجود مشکلات، قابل تقدیر است

یکی از غرفه‌ها پر است از کیف‌هایی با طرح‌هایی از شخصیت‌ها و انیمیشن‌های داخلی. این تولیدکننده کیف مدرسه از سال82 کار خود را آغاز کرده و امسال، بار دومی است که در نمایشگاه ایران نوشت شرکت می‌کند. مسئول این محصول ایرانی درباره تولیدات و استقبال مردم می‌گوید: «زمانی که تصمیم گرفتیم در رقابت با تولیدات خارجی شروع به‌کار کنیم، شخصیت دارا و سارا شکل گرفت و رسانه‌ها نیز آن را بسیار مورد توجه قراردادند. همین اتفاق موجب شد تا مردم هم آن را بپذیرند و خوب هم جواب داد. در حال حاضر باز هم شخصیت‌های انیمیشن های پرطرفدار ایرانی داریم اما میزان رسانه‌ای کردن آن کم است، برای همین بچه‌ها چندان رغبتی نشان نمی‌دهند. ما تولیدکننده‌ها که قدرت تبلیغات نداریم، رسانه‌ها هم چندان روی شخصیت‌ها کار نمی‌کنند؛ برای همین تا حدودی رقابت سخت است. وقتی یک کودک، دائما کارتون باب اسفنجی را ببیند معلوم است دلش می‌خواهد کیف و کفش آن را هم داشته باشد. اما با این حال، استقبال مردم با وجود مشکلات، قابل تقدیر است».

نمایشگاه لوازم التحریر ایران نوشت

کاهش قیمت و رقابت با نوشت‌افزارهای وارداتی

تولیدکننده دیگری که به سراغش می‌رویم، دفترهای مختلف با طرح و نقش‌های گوناگون تولیدکرده و در حال چیدن آنها روی میز است. سال سوم حضورشان است و می‌گوید: «امسال از سال‌های قبل، طرح‌های متنوع‌تری زده‌ایم؛ طرح شخصیت‌های کارتونی، گل و دفترهای رنگین‌کمانی که هر کدام را به رنگ یکی از حلقه‌های رنگین کمان درآورده‌ایم. همچنین طرح‌های دیگری ازجمله ایران 1404 که چشم‌انداز پیشرفت‌های ایران است، تصویر شهدا و پیامبران را نیز به‌تازگی کار کرده‌ایم. با وجود آن که همچنان از نظر رقابتی با کالاهای خارجی عقب هستیم اما تمام سعی خود را می‌کنیم تا بتوانیم خودمان را به آنها برسانیم. فعلا تلاشمان این است از نظر قیمت تفاوت آنچنانی نداشته باشیم».

استفاده از چهره شهدا و شخصیت‌های ایرانی و دینی

غرفه دیگر، بیشتر طرح‌های ایرانی- اسلامی را مدنظر قرار داده و می‌گوید: «دفترهایی که ما تولید می‌کنیم شامل4 برند است و بیشتر تصاویر شخصیت‌های دینی و ایرانی گذشته را مورد توجه قرارداده‌ایم و از آنجا که قیمت هایمان بازرگانی است و نسبت به دفترهای دیگر، قیمت کمتری دارد استقبال هم نسبتا خوب بوده است».

غرفه دیگر دفترهایی را رونمایی کرده که بیشتر آنها شهدا و شعرا هستند؛ کاری که آنها هم می‌گویند سال اول است: «15سال می‌شود که در کار تولید دفتر هستیم اما تا سال گذشته، بیشتر تولیداتمان کلاسیک بود. امسال کار جدیدی که شروع کرده‌ایم استفاده از چهره شعرا و شهداست؛ ازجمله شهدای دفاع‌مقدس، شهدای هسته‌ای و شهدای مدافع حرم. فعلا یک‌ ماه است که این تولیدات، وارد بازار شده و قضاوت درباره میزان استقبال از طرح‌های جدید، زود است».

از 5سالگی برای فرزندم هفت‌خان رستم خوانده‌ام

مادری که برای کودک 7ساله‌اش بار اول است خرید سال تحصیلی می‌کند، می‌گوید:«پسرم با دیدن دفترهایی که عکس ببعی و جناب‌خان دارد، خیلی کیف می‌کند. برای همین برایش دفتر مشق و نقاشی این دو شخصیت را گرفته‌ام. از این که با وجود کارتون و شخصیت‌های خارجی، این قدر از عروسک‌های خودمان خوشش می‌آید، خیلی خوشحال هستم. قیمت‌ها هم مناسب‌اند برای همین با خیال راحت می‌شود خرید کرد».

پدر دیگری از فرزندش می‌گوید که عاشق داستان‌های شاهنامه است: «فرزندم تازه 5سال داشت که برایش داستان‌های هفت‌خان رستم را می‌خواندم. آنقدر علاقه‌مند بود که همیشه در بین تمام کتاب‌هایش از من می‌خواست که برایش هفت‌خان رستم و باقی داستان‌های شاهنامه را بخوانم. الان هم که می‌بینم دفترها و نوشت‌افزارهای شاهنامه به بازار آمده خیلی خوشحالم که می‌توانم آن چیزی را بخرم که فرزندم دوست دارد. زمان ما که این همه تنوع و حق انتخاب وجود نداشت. فرزندان امروز باید قدردان این دوران باشند».

نمایشگاه گردی

برای آن که شما هم بتوانید چرخی در این نمایشگاه بزنید، ابتدا باید به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب بروید. 40 غرفه در دو طبقه میزبان شما هستند. وسط طبقه اول را طوری طراحی کرده‌اند که هر بخش آن مانند یک دکور درآمده و شما به همراه فرزندانتان می‌توانید در آنجا بایستید و عکسی به یادگار بگیرید. طبقه بالاتر نیز فضایی را درنظر گرفته‌اند که در آنجا حضار می‌توانند بنشینند و مراسم‌ و برنامه‌هایی که در طول نمایشگاه برگزار می‌شود را تماشا کنند. از طرفی اگر در حین بازدید از نمایشگاه احساس کردید نیاز به خوراکی دارید در همین طبقه تعدادی از غرفه‌ها با خوراکی‌های خوشمزه، چشم انتظار شما هستند. قیمت دفتر مشق‌هایی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود نسبت به بیرون، اختلاف قیمت فاحشی دارند؛ مثلا دفتر مشق‌های بازرگانی از 700تومان شروع می‌شود یا دفتر مشق‌های یک برند شناخته شده که طرح‌های جذابی هم دارد از 1500تومان قیمت خورده تا 3000تومان. غرفه‌های کیف‌های مدرسه‌ای هم با تخفیف‌ها و فروش‌های ویژه نمایشگاهی، حسابی مورد توجه مراجعه‌کنندگان قرارگرفته‌اند.

نمایشگاه لوازم التحریر و و سایل مدرسه ایران نوشت

تولیدات داخلی، تمام طیف‌های جامعه را در نظر گرفته است

وحید کرایلی، مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی «ایران نوشت» درباره برگزاری چهارمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی می‌گوید: «تولیدات جدی نوشت‌افزارهای ایرانی از 5-4 سال پیش شروع شد. اوایل با چند برند محدود، فعالیت خود را آغاز کرد و سپس با استفاده از کاراکترهای ایرانی، اسطوره‌ها و مفاخر ایرانی- اسلامی به‌کار خود ادامه داد تا این که ایده برپایی نمایشگاه ایران نوشت با این هدف که تمام تولیدکننده‌ها بتوانند دور هم جمع شوند و محصولات خود را در یک جا به بازدید عموم قرار دهند شکل گرفت».

یکی از ویژگی‌های مثبت نمایشگاه امسال حضور 40 برند تولیدکننده داخلی است که چشمگیر به‌حساب می‌آید. مدیر روابط عمومی نمایشگاه در همین زمینه می‌گوید: «سال گذشته حدود 25 تا 30 برند در سومین نمایشگاه ایران‌نوشت شرکت کرده بودند؛ سال دوم هم شاید نزدیک به 10تا 15برند حضور داشتند. هم ‌اکنون تعداد تولیدکننده‌های نوشت‌افزار در سطح کشور حدود 50 برند است که امسال 40برند از آنها شرکت کرده‌اند».

او انگیزه تولیدکننده‌ها برای رقابت با محصولاتی که وارد کشور می‌شود را بالا می‌داند:‌ « تولید نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی از همان ابتدای شکل‌گیری‌اش با این انگیزه بود که بازار محصولات نوشت‌افزاری که در دست محصولات و شخصیت‌های غربی و انیمیشن‌ها و سریال‌های غربی است گرفته شود؛ از بن تن و باربی که معروف‌ترین آنهاست تا برندهای مختلف‌ اسکول میوزیکال و… که با فرهنگ بومی ایرانی- اسلامی ما ناسازگار است. به‌دلیل تناسب نداشتن با فرهنگ ما خانواده‌ها هم اعتراض می‌کردند که وقتی کالایی مطابق با فرهنگ کشور وجود ندارد چاره‌ای ندارند جز این که از همان محصولات موجود خریداری کنند. با این دغدغه تولیدکننده‌ها دست به‌کار شدند تا وارد بازار شوند».

با وجود تمام تلاش‌هایی که تولیدکننده‌های داخلی برای رقابت در برابر محصولات خارجی می‌کنند اما همچنان این محصولات وارداتی، وزنه سنگینی در برابر محصولات داخلی هستند. کرایلی در همین زمینه توضیح می‌دهد: «مشکلات در این راه زیاد است چون به هر حال تولید در کشور ما سخت است. هم هزینه‌های تولید بالاست و هم واردات نوشت‌افزار زیاد است. در چین نوشت‌افزارهایی تولید می شود که قیمت تمام‌شده آن کم است و به تولیدکننده ایرانی ضربه می‌زند. قیمت تمام‌شده یکی از مشکلاتی است که تولیدکننده‌ها سعی می‌کنند با مشقت‌های زیاد آن را پایین بیاورند تا بتوانند در بازار رقابت کنند. با این حال تولیدکنند‌ها سعی کرده‌اند این مشکل را برطرف کنند و با آن کنار بیایند و امیدواریم بتوانند از این مانع نیز عبور کنند».

منبع: روزنامه همشهری

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال خانه ما در تلگرام

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط