مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

پرخرج ترین و کم خرج ترین خانوارهای ایرانی
۱۸ مهر ۱۳۹۵
1
متفرقه

اطلاعات مرکز آمار نشان می دهد در سال ۱۳۹۴ به طور میانگین هر خانوار شهری ایرانی ۲۶ میلیون و ۲۳۹ هزار تومان هزینه صرف کالاها و خدمات مصرفی خود کرده است. درآمد هرخانوار شهری ایرانی نیز به طور میانگین ۲۷ میلیون و ۸۷۸ هزار تومان بوده است.

به گزارش سایت خانه ما و به نقل از ایسنا، بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نتایج طرح آمارگیری از هزینه‌ و درآمد خانوار در سال ۱۳۹۴ بر اساس آمارگیری از ۱۸ هزار و ۸۸۵ خانوار نمونه در نقاط شهری و ۱۹ هزار و ۳۹۰ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور به شرح زیر است:

هزینه سالانه خانوارهای شهری و روستایی

در سال ۱۳۹۴ خانوار شهری ایران به طور میانگین سالانه ۲۶ میلیون ۲۳۹ هزار و ۷۰۰ تومان برای خرید و بهره‌مندی از کالاها و خدمات مصرفی هزینه کرده‌اند. این مبلغ رشدی برابر با ۱۱.۷ درصد نسبت به میزان مشابه سال گذشته خود داشته است.

میانگین هزینه خانوار روستایی دراین سال برابر با ۱۴ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان بوده است که نشان از رشد ۶ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

درآمد سالانه خانوارهای شهری و روستایی

بر اساس نتایج به دست آمده، متوسط درآمد یک سال خانوار شهری در سال ۱۳۹۴ برابر با ۲۷ میلیون و ۸۷۸ هزار تومان بوده است و همچنین یک خانوار روستایی نیز درآمدی معادل ۱۶ میلیون و ۱۰۳ هزار تومان داشته است که به ترتیب نسبت به سال قبل ۱۵.۶ و ۱۵.۸ درصد افزایش داشته است.

در این سال درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، درآمد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و درآمد متفرقه در سطح شهری به ترتیب به میزان ۱۹.۶، ۱۵.۷ و ۱۳ درصد رشد داشته است.

همچنین درآمد مشاغل مزد و حقوق بگیری، درآمد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و درآمد متفرقه در سطح روستایی به ترتیب برابر با میزان ۱۷.۹، ۱۶.۹ و ۱۳.۴ داشته است.

سهم هریک از منابع درآمدی در کل درآمد شهری به صورت ۳۳.۴ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۱۶.۳ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۵۰.۳ درصد از منابع متفرقه؛ و سهم هریک از منابع درآمدی در کل منابع روستایی به صورت ۳۰.۲ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۳۰.۹ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۳۸.۹ درصد از منابع متفرقه است.

پرهزینه ترین و کم هزینه ترین خانوارها

اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، پرهزینه‌ترین خانوارهای ایرانی به ترتیب در ۳ استان تهران، چهارمحال بختیاری و اصفهان زندگی می‌کنند. به طور میانگین، هزینه هر خانوار تهرانی در سال ۱۳۹۴ برابر با ۳۷ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، هر خانوار چهارمحالی ۲۹ میلیون و ۶۰۸ هزار تومان و هر خانوار اصفهانی ۲۷ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان بوده است. همچنین کم هزینه ترین خانوارهای ایرانی به ترتیب در استان‌های سمنان، سیستان و بلوچستان و اردبیل زندگی می‌کنند.

به طور میانگین هر خانوار سمنانی ۱۷ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، هر خانوار سیستان و بلوچستانی ۱۷ میلیون و ۸۰۴ هزار تومان و هر خانوار اردبیلی ۱۹ میلیون تومان هزینه مصارف سالانه خود در سال 1394 کرده اند.

پردرآمدترین و کم درآمدترین خانوارها

پردرآمدترین خانوارهای ایرانی نیز به ترتیب در تهران، هرمزگان و البرز زندگی می‌کنند. درآمد هر خانوار تهرانی به طور میانگین در سال ۱۳۹۴ معادل ۳۷ میلیون و ۴۶۴ هزار تومان بوده است. درآمد هر خانوار هرمزگانی ۳۱ میلیون و ۷۸۳ هزار تومان بوده است. درآمد هر خانوار استان البرز معادل ۲۸ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان بوده است.

کم درآمدترین خانوار ایرانی نیز به ترتیب در استان‌های ایلام با درآمد میانگین سالانه هر خانوار ۱۹ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان، کرمان ۲۰ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان و کردستان ۲۰ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان بوده است.

منبع: ایسنا

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال خانه ما در تلگرام

نظرات کاربران
مصطفی
18 مهر 1395

واقعا جالب بودوامید به روزی که هرایرانی معیشتش بهترشود.

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط