مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

نکاتی برای نگهداری بهتر از رنگ و بدنه خودرو
۰۳ آبان ۱۳۹۵
0
متفرقه

اگرچه خودرو جزو کالاهای سرمایه ای طبقه بندی نمی شود و استهلاک زیادی دارد، اما بدیهی است که نگهداری صحیح از آن، باعث افزایش طول عمر و حفظ کیفیت آن تا حد زیادی می شود و به هنگام فروش و تعویض آن، می تواند منجر به افزایش ارزش مالی خودرو شود و حداقل، ضرر مالی کمتری، متوجه مالک خودرو می گردد.

یکی از نکاتی که هنگام فروش خودرو برای خریداران اهمیت زیادی دارد، ظاهر ماشین و وضعیت رنگ آن است. اصلا خیلی اوقات از وضعیت رنگ و ظاهر ماشین، می توان به دقت مالک در نگهداری از خودرو پی برد. نگهداری مناسب خودرو، باعث تثبیت کیفیت رنگ و در نتیجه، افزایش ارزش فروش مجدد آن می گردد.

عوامل محیطی، تاثیرات زیادی بر روی رنگ خودرو دارند، در واقع رنگ خودرو به عنوان اولین لایه دفاعی اتوموبیل در مقابل شرایط جوی محسوب می شود، لذا حفاظت بهتر از رنگ، سبب افزایش عمر مفید این پوشش می گردد.

یکی از راه های مهم حفظ رنگ خودرو، استفاده از واکس و شستشوی خودرو به صورت متناوب می باشد. واکس علاوه بر زیبایی در جلوگیری از ایجاد تخریب رنگ نیز تاثیر بسزایی دارد.

در این مطلب، به آثار مواد و محیط که ممکن است به رنگ خودرو آسیب برسانند، پرداخته ایم و برای هر مورد، راه حلی هم پیشنهاد می شود:

اثر مواد شیمیایی

نشست مواد شیمیایی، دوده، مواد قلیایی و انواع آلودگی ها، باعث تخریب رنگ می شوند، وقتی آب با این مواد ترکیب شود، باعث ایجاد مواد قلیایی قوی می شود که سبب آسیب رساندن به رنگ خودرو می گردد، از طرفی این ذرات بر روی سطح می تواند ایجاد خش نیز بنمایند، لذا بهتر است ابتدا ذرات را از روی سطح پاک کرده و سپس نسبت به شستشوی خودرو اقدام نمایید. همچنین راه حل پیشگیرانه این مساله، عدم نگهداری خودرو در شرایط محیطی نامناسب و پوشاندن خودرو است.

اثر صمغ و شیره درختان

همیشه به محض مشاهده اثر صمغ و شیره درختان، خودرو را کاملا تمیز نمایید، زیرا تا زمانی که این مواد چسبنده هستند، می توان آنها را از روی بدنه پاک کرد و زمانی که خشک شده باشند باید با مواد الکلی بدنه را تمیز نمایید و سپس خودرو را بشویید.

اثر لکه بنزین

ممکن است گاهی بنزین داخل باک روی بدنه نشت پیدا کند و به رنگ خودرو آسیب برساند؛ بنابراین تا جایی که امکان دارد از پر کردن بیش از حد باک، دوری کنید و در صورتی که این اتفاق بیفتد، بهتر است با پارچه نرم، منطقه آلوده را پاک نمایید.

اثر نوشتن با انگشت دست بر روی بدنه

عبارت ” لطفا مرا بشویید” را حتما بارها در پشت ماشین ها دیده اید! شاید نویسنده، نیت بدی نداشته باشد، ولی ندانسته باعث ایجاد صدمه در رنگ بدنه می گردد، زیرا آلودگی ها یا ذرات، مثل سمباده عمل کرده و حرکت ذرات با دست بر روی بدنه، اثر خش مانندی را ایجاد می نماید؛ بنابراین همیشه قبل از شستشوی ماشین، با اسفنج، بدنه را تمیز نمایید و سپس ماشین را بشویید.

اثر قهوه یا شربت ها

در هنگام مسافرت، ممکن است در حین استراحت و مصرف چای و قهوه یا نسکافه با مواد شیرین، مقداری از نوشیدنی بر روی رنگ بدنه بریزد، خیلی از نوشیدنی ها مواد اسیدی هستند و اسید می تواند بر روی رنگ، اثر مخرب داشته باشد، خصوصا اگر زمان زیادی از ریختن مواد بر روی رنگ گذشته باشد و باعث سخت شدن مواد گردد و اگر از مواد کربنات و شکر استفاده شده باشد؛ باید هر چه سریع تر آن منطقه را تمیز کرد.

اثر ذرات موجود در لوازم کارواش

وجود آلودگی و ذرات در هنگام شستن ماشین باعث خراش در رنگ می گردد. شستن ماشین برای ما شاید در بعضی مواقع، یک نوع سرگرمی باشد ولی باید دقت کنید که این عمل می تواند باعث خرابی و ایجاد خط و خش بر روی رنگ گردد. اگر در هنگام شستشوی خودرو از پارچه ای که آلوده به ذرات است استفاده گردد، این ذرات در داخل اسفنج همانند سمباده عمل کرده و باعث ایجاد خط و خش می گردد، باید دقت شود که سیستم کارواش های اتوماتیک، خط و خش را بیشتر می نماید.

راه حل این مشکل، تمیز کردن لوازم و پارچه ها و اسفنج هاست، قبل از این که شروع به تمیز کردن نمایید.

شستشوی ماشین در کارواش

اثر قطرات آب پاش اتوماتیک

در ابتدا شاید این طور به نظر برسد که ریزش آب بر روی بدنه باعث شستشوی خودرو می گردد، ولی در حقیقت پاشش آب به طور اتوماتیک، به دلیل وجود مواد معدنی و سختی بالای آب، باعث خشک شدن و اثر لکه مانند آب بر روی بدنه می گردد و در زمان طولانی، این اثر لکه باقی می ماند. بهترین راه حل، قرار ندادن ماشین در اطراف آب پاش های اتوماتیک شهری می باشد.

اثر فضله پرنده

فضله پرنده به دلیل داشتن مواد اسیدی، باعث تخریب رنگ می گردد؛ البته بسته به نوع پرنده و نوع تغذیه، معمولا اثرات تخریبی متفاوتی دارند. راه حل برای رفع مشکل، شستشوی سریع ماشین و یا تمیز کردن با پارچه نرم و کمی آب و راهکار پیشگیرانه مساله، قرار ندادن خودرو در زیر درختان می باشد.

اثر حشرات

احتمالا هنگام عبور در جاده ها خصوصا در جاده های خارج از شهر و در زمان های غروب، رد حشرات را بر روی بدنه خودرو دیده اید. اثر بدن این حشرات به علت داشتن مواد اسیدی، در صورتی که به موقع تمیز نشوند، باعث تخریب رنگ می گردد؛ لذا بهترین راه حل، شستشوی سریع ماشین می باشد.

شما چه تجارب دیگری در زمینه نگهداری بهینه رنگ خودرو دارید؟ سپاسگزار خواهیم بود اگر آن را با سایر کاربران «خانه ما» در میان بگذارید!

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال خانه ما در تلگرام

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط