مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

مراقب کلاهبرداری از کارت های بانکی باشید
۱۳ دی ۱۳۹۵
4
مهارت های مالی

این روزها حداقل یک کارت بانکی در جیب اکثر ایرانی ها پیدا می شود. کوچک و بزرگ هم ندارد! استقبال خوب از بانکداری الکترونیک و تسهیلاتی که این ابزار برای ما فراهم می نماید، نیاز ما به کارت را افزایش داده است.

درعین حال که کارت ها نیاز ما را برطرف می کنند؛ ما هم باید در حفظ امنیت آنها کوشا باشیم و بیاموزیم از اطلاعات محرمانه مان محافظت کنیم. در این جا به برخی از روش های کلاهبرداری از طریق کارت های بانکی اشاره می کنیم تا احتیاط های لازم را به کار ببرید.

کلاهبرداری با اطلاعات کارت و حساب بانکی

ساده‌ترین راه کلاهبرداری از کارت شما، دسترسی به اطلاعات حساب شماست. پس به هیچ‌عنوان اطلاعات حساب، شماره و رمز کارت خود را در اختیار افراد غریبه قرار ندهید. همچنین به هیچ عنوان کارت خود را به این افراد نسپارید.

از نگهداری رمز عبور به همراه کارت عابر خودداری کنید تا در صورت مفقودی یا ربوده شدن کارت با حساب خالی خود مواجه نشوید.

مراقب رسید بانکی خود باشید

هرگز قبض رسید خود را در خیابان رها نکنید. این کار علاوه بر این که چهره شهر را زشت می‌کند، باعث می‌شود اطلاعات حساب شما لو برود یا در اختیار سارقانِ در کمین قرار بگیرد.

سایت های جعلی

از ارائه اطلاعات مالی و بانکی خود از قبیل شماره حساب و شماره های کارت اعتباری و اعلام رمز آنها و غیره به سایت های متفرقه و مشکوک خودداری کنید و از عملکرد اینترنتی و قانونی بانک ها و سایر مراکز دولتی و رسمی اطمینان حاصل نمایید.

کپی برداری از اطلاعات مغناطیسی

به هیچ عنوان کارت بانکی خود را حتی بدون رمز در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید؛ زیرا کپی برداری از اطلاعات مغناطیسی آن امکان پذیر است.

تعویض کارت؛ ترفند قدیمی سارقان

یکی از ترفندهای قدیمی سارقان تعویض کارت شما با یک کارت تقلبی است. سرقت با این ترفند، اکثرا درباره افرادی که اشراف کامل به کار با دستگاه خودپرداز ندارند رخ می دهد؛ به این ترتیب که فرد سارق در صف می ایستد و پیشنهاد کمک به این افراد را می دهد و به محض دریافت کارت آن‌ها در یک لحظه آن را با کارت دیگری تعویض می کند و چندین بار رمز را می زند و بعد از آن کارت دیگری را به مشتری تحویل می‌دهد و می‌رود.

سوء استفاده از شلوغی صف عابربانک‌ها

در برخی از ایام ماه و سال، مثل اول ماه، هنگام پرداخت یارانه ها و یا سال نو، صف های طویلی در پشت خودپردازها شکل می گیرد که بهشت کلاهبرداران است. آنها از کلافگی و عجله افراد استفاده می کنند تا به بهانه کمک، سرعت بخشیدن به کار و … شما بفریبند. پس هنگام شلوغی، صبر و آرامش خود را حفظ نمایید و به غریبه ها اعتماد نکنید.

حقه «شما برنده ما شده اید»

یکی از شگردهای سارقان برای سوء استفاده از حساب بانکی شما، پیامک‌ها یا تماس‌هایی هستند که به شما نوید برنده شدن در قرعه‌کشی را می‌دهند. چناچه کسانی با این عنوان از شما درخواست مراجعه به عابربانک یا ارسال اطلاعات کارتتان را کردند، هر گز به این افراد اعتماد نکنید.

خودتان کارت بکشید

حتی الامکان سعی کنید برای خرید با کارت بانکی، خودتان کارت بکشید. یکی از راه‌های کلاهبرداری از کارت‌های بانکی ممکن است در خریدهای شما اتفاق بیفتد و آن کپی کردن کارت شما در زمانی است که کارت خود را به دیگران سپرده اید.

چسب قطره‌ای؛ شگردی برای ربودن کارت بانکی شما

هنگام استفاده از خودپردازهای بانکی، دقت کنید قطعه ای مشکوک به آن نچسبیده باشد و همچنین اگر به هر دلیل کارت شما در دستگاه باقی ماند، ابتدا اطمینان حاصل کنید به داخل دستگاه رفته و جایی در بین مسیر در قسمت ورودی کارت خوان گیر نکرده باشد یکی از شگردهای کلاهبرداری از کارت بانکی، استفاده از چسب قطره‌ای و ضبط کارت افراد است.

مواظب عابربانک‌های مصنوعی باشید

نصب کردن دستگاه های کارتخوان تقلبی از دیگر مواردی بوده که در این سال ها از سوی پلیس گزارش شده است. در این نمونه، کلاهبرداران از روی دستگاه های کارتخوان شبیه سازی و آن را در محل های مخصوصی نصب می کردند.

دارندگان کارت های بانکی با توجه به شباهت زیاد و دقیق این دستگاه ها با اصل آن‌ها نسبت به ساختگی و تقلبی بودن آنها شک نکرده، کارت اعتباری خود را به داخل دستگاه کارتخوان وارد کرده و با وارد کردن رمز عبور خود سعی می کردند تا وجوهی را از حساب خود برداشت کنند اما با پیام خطای دستگاه ساختگی مواجه شده و به تصور اختلال در شبکه، کارت اعتباری خود را از دستگاه بیرون می کشیدند اما خبر ندارند که رایانه نصب شده در داخل دستگاه مذکور، به طور خودکار مشخصات کارت و رمز عبور کارت فوق را ضبط کرده است.

نصب قطعات روی عابربانک

یکی دیگر از شگردهای کلاهبرداران، نصب قطعاتی کوچک در محل ورودی دستگاه خود پرداز به نام اسکیمر جهت کپی برداری از کارت های بانکی کاربران است.

همچنین نصب قطعاتی سخت افزاری بر روی صفحه کلید دستگاه به نام کی لاگر یا نصب دوربینی کوچک بر روی دستگاه به منظور سرقت رمز عبور کاربران، از دیگر ترفندهای کلاهبرداری از طریق عابربانک می باشد.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال خانه ما در تلگرام

نظرات کاربران
اصغر
28 مرداد 1397

درود دیشب ساعت ۱۲ برامن یه پیامک اومد از بانک که انتقال ۱۱۵۰۰۰۰۰اینترنتی دادم اصلا خودم هنگ کردم کسی میدونه جریان چیه

اصغر
28 مرداد 1397

سلام .برامن پیام اومده انتقال از اینترنت منفی ۱۱۵۰۰۰۰۰ چیکار کنم خودم هیچ انتقال حسابی ندادم

نسیم
16 دی 1395

من دیدم وقتی با کارت خرید میکنن، فروشنده کارت رو میگیره و میپرسه رمزتون، و این رو هرچی آروم هم بگی بازم نفر کناری میشنوه، تازه از کجا معلوم خود فروشنده مطمئن باشه. باید به فروشنده بگین که دستگاه رو بده که خود آدم شماره رو وارد کنه.

Amir hoosien
15 دی 1395

واقعا فوق العاده بود من از این به بعد سعی میکنم از عابر بانک هایی که برای خود بانک میباشد استفاده کنم وبه خود عابربانک و افراد اطرافم دقت کنم
ممنون از برنامه ی زیباتون در تلویزیون و مطالب جالب شما
سپاس

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط