مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

چگونه پس انداز کنیم؟
۱۹ اسفند ۱۳۹۵
0
مهارت های مالی

آموزش و یادگیری پس انداز کردن پول، اولین راه برای پولدار شدن خواهد بود. شاید به نظرتان بیاید که ای بابا! با این درآمد کم و هزینه های بیش! مگر می شود پس انداز کرد؟ جواب سوالتان مثبت است. بی خود نیست که از قدیم گفته اند، قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود!

گول وسوسه های ذهنی خود را نخورید که مرتب در حال زمزمه است که: با این پول ها کاری نمی شود کرد! اتفاقا تجربه نشان می دهد که همین مبالغ به ظاهر اندک، در موقعیت های بسیاری، از مشکلات مالی شما و خانواده تان، گره گشایی خواهد کرد.

کافی است که برخی عادات رفتاری خود و خانواده تان را تغییر دهید. البته ترک عادت، اصلا کار آسانی نیست، ولی مطمئن باشید که ترک عادت های این چنینی، ارزشش را دارد! پس انداز کردن پول مهم ترین کاری است که شما را قادر به داشتن آزادی بیشتر و انجام کارهایی که دلتان می خواهد می کند.

تعیین بودجه

تعیین بودجه ماهیانه به شما امکان می دهد تا بفهمید در چه بخش های دیگری می توانید پول پس انداز کنید. البته تعیین بودجه، مستلزم این است که چندین ماه، هزینه های زندگی را یادداشت کنید تا بتوانید به رقم مشخصی برای بودجه بندی ماهانه برسید. هر ماه تلاش کنید تا هزینه های مربوط به یک بخش از زندگی خود را کاهش دهید.

حذف هزینه های بی مورد تفریح و سرگرمی

یک مثال برای این مورد، اینترنت پرسرعت است. شما می توانید در مورد پرداخت هزینه های گزاف برای اینترنت پرسرعت در خانه خود تجدیدنظر کنید. خیلی از اوقات زوجین نیازی به داشتن اینترنت پرسرعت با حجم دانلود زیاد ندارند و حتی در خیلی از موارد اینترنت در خانه زوجینی که هر دو شاغل هستند و در محل کارشان به اینترنت دسترسی دارند، هیچ کاربری ندارد. مثال های دیگر این مورد، تفریحات پرهزینه، مثل عادت رفتن به رستوران های لوکس و … است که می توان از مقدار چنین هزینه هایی کم کرد.

پول های خردتان را پس انداز کنید

می توانید پول های خردی که هر روز به دست شما می رسد را جایی نگه داشته و پس انداز کنید. این پول ها را داخل یک قوطی بیندازید. شاید با همین پول ها بتوانید یک سری از مخارج اندک نظیر تهیه هدایای کوچک برای دوستان و آشنایان را بپردازید. این پول ها به شما کمک می کنند تا پول اضافی در زمان های اضطراری یا حتی برای بیرون رفتن از خانه یا تماشای یک فیلم در سینما، دراختیار داشته باشید.

در مصرف سوخت ماشین صرفه جویی کنید

شما می توانید برای رسیدن به خیلی از مسیرهای نزدیک، پیاده روی کنید. اگر بی دلیل ماشین خود را به این طرف و آن طرف نبرید، می توانید مقدار قابل توجهی پول صرفه جویی کنید و اگر این کار را ادامه دهید، در انتهای ماه، پولی پس انداز شده خواهید داشت.

پرهیز از خوردن فست فود

فست فودها و غذاهای غیرمفید مثل شکلات و آب نبات، در صورتی که مدام و به طور مرتب در خریدهای روزانه شما جای داشته باشند، هزینه های زیادی در زندگی شما ایجاد می کنند. مطمئن باشید که سالانه می توانید صدها هزار تومان با حذف این گونه مواد خوراکی از زندگی خود صرفه جویی کنید. این صدها هزار تومان به مرور زمان افزایش می یابد و می تواند دست کم هزینه یک سفر تفریحی شما را فراهم کند. در عین حال، با اتخاذ این رویه، کمک بزرگی به بالا بردن سطح سلامتی خود و خانواده تان می کنید!

افتتاح حساب پس انداز برای اعضای خانواده

می دانید که اگر در هر ماه شصت هزار تومان پس انداز کنید، هجده سال دیگر برای هریک از فرزندان تان می توانید 12 میلیون و نهصد و شصت هزار تومان به همراه سود آن جمع آوری کنید. کودکان شما می توانند از این پول ها برای هزینه های تحصیل خود در دانشگاه استفاده کنند.

فروش لوازم اضافی منزل

شما می توانید وسایل غیرضروری خود را به طرق مختلف بفروشید. اگر وسایلی را که دیگر به آنها نیاز ندارید بفروشید، می توانید پول زیادی پس انداز کنید. به یاد داشته باشید که حتی یک ریال هم ارزش دارد.

کاهش هزینه های غذایی

لزوماً نباید مواد غذایی خود را از فروشگاه ها و سوپرمارکت های گران قیمت خریداری کنید. خیلی از مواد غذایی در همه فروشگاه ها از کیفیت یکسانی برخوردار هستند. برای همین می توانید با خرید در فروشگاه های ارزان قیمت یا فروشگاه های زنجیره ای با تخفیف های ویژه، مقدار قابل توجهی از پول خود را پس انداز کنید.

اول ماه، پس انداز کنید

یک توصیه دیگر این که حتما سعی کنید، در ابتدای ماه، بخشی از درآمد خود را کنار بگذارید. این که به امید پس انداز کردن در پایان ماه بمانید، امید عبثی است که معمولا محقق نمی شود! عادت کنید که بر اساس محاسبه هزینه های کلی ماهانه خود و پیش بینی مقدار قابل صرفه جویی در هر ماه و بودجه بندی ماهانه، بخشی از درآمد خود را در همان روزهای اول ماه، کنار بگذاریدچون معمولا آخر ماه، کفگیر به ته دیگ می خورد!

عضو صندوق پس انداز شوید

اگر از آن دسته آدم هایی هستید که پس انداز کردن برایتان واقعا دشوار است، پیشنهاد می کنیم، عضو یکی از صندوق های قرعه کشی خانوادگی شوید. این کار شما را وادار خواهد کرد که هر ماه، با پرداخت اقساط صندوق، مبلغی را – به زور هم که شده!- پس انداز نمایید و در هنگام قرعه کشی، از دریافت یک باره مبلغ پس انداز خود، حسابی لذت ببرید!

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال خانه ما در تلگرام

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط