مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

پیشنهاداتی برای برگزاری یک چهارشنبه سوری بی خطر
۲۴ اسفند ۱۳۹۵
0
تفریح، سفر و مهمانی سلامت

در ایران باستان، اعتقاد بر این بود که روز چهارشنبه آخر سال نحوست داشته و برای رفع نحوست، آتش را که مظهر فروغ ایزدی بوده است روشن می کردند و از روی آن می پریدند.

ایرانیان باستان اعتقاد داشتند که نباید چرک و آلودگی سال کهنه را تحویل نوروز دهند و چون رفع همه آلودگی ها با شستشو برای آنها ممکن نبود، علاوه بر آب به عنصر آتش نیز روی می آوردند و چون آتش را نیز مظهر و عامل پاکی می دانستند، با آتش زدن هیزم به از بین بردن لوازم غیر قابل استفاده و ضدعفونی کردن محل زندگی خود می پرداختند. ضمن این که برافروختن شعله ها همراه با دود، حشرات را نیز از بین می برد.

البته مراسمی که امروزه برپا می‌شود به طوری کلی متفاوت با آن روزگار است، چون از نظر زرتشتیان آتش نماد مقدسی است و پریدن از روی آن به نوعی بی‌احترامی به آن نماد تلقی می‌شود. جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است.

قاشق زنی

در این رسم کهن، دختران و پسران جوان، پارچه ای بر سر و روی خود می کشیدند تا شناخته نشوند و به در خانه دوستان و همسایگان خود می رفتند. صاحبخانه از صدای قاشق هایی که به کاسه ها می خورد به در خانه آمده و در کاسه های آنها آجیل چهارشنبه سوری، شیرینی، شکلات، نقل و حتی پول می ریخت. نکته‌ی مهم این مراسم ناشناس ماندن فرد قاشق زن است؛ بنابراین هیچ گفت‌وگویی بین آن‌ها و اهالی منزل صورت نمی‌گرفت.

شما نیز می‌توانید این مراسم را امسال با حال و هوای امروزی‌تر برگزار کنید، این مراسم را برای کودکان خود بازگو کنید و به آن‌ها بگویید به جای ترقه انداختن می‌توانند خودشان را به شکل افراد ناشناس درست کنند و با دوستانشان به منزل همسایه‌ها بروند و از آن‌ها بخواهند که داخل ظرفشان را با خوراکی و شکلات پر کنند، حتی می توانید این برنامه را در منزل تان در قالب بازی با بچه ها اجرا کنید تا سرگرم شوند.

فال گوشی

فال‌گوشی و گره‌گشایی یکی از رسم‌های چهارشنبه‌سوری است که در آن دختران جوان نیت می‌کردند و پشت دیواری می‌ایستادند و به سخن رهگذران گوش فرامی‌دادند و سپس با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را می گرفتند.

اگر خواستید این کار را انجام دهید، می توانید با اعضای خانواده خود این برنامه را اجرا کنید و کلی بخندید. این برنامه، بیشتر می تواند در حد یک شوخی باشد.

بالن آرزوها

روشن کردن بالن آرزوها نیز یکی دیگر از کارهای جالب و بی‌خطری است که می‌توانید در این روز انجام دهید. فقط کافی است به تعداد اعضای خانواده بالن تهیه کنید و بعد از آرزو کردن و خواندن دستورات درج شده در پشت بسته بندی، آن‌ها را هوا کنید.

اگر می‌خواهید برای اولین بار این کار انجام دهید بهتر است یک عدد بالن اضافه تهیه کنید تا روی آن امتحان کنید و روش انجام کار را یاد بگیرید؛ زیرا انجام این کار نیازمند کمی صبر و حوصله است اما زمانی که به درستی انجام شود احساس خوشایندی را ایجاد می‌کند.
این کار را همراه خانواده و فرزندانتان در فضای باز انجام دهید تا بتوانید دور شدن بالن را تماشا کنید و لذت ببرید.

برگزاری مهمانی خانگی

همه‌ی افراد، مخصوصا بچه‌ها دوست دارند که این روز را جشن بگیرند و این وظیفه‌ی والدین است که با ترتیب دادن مراسم بی‌خطر جلوی حوادث ناخوشایند را بگیرند. برای انجام این کار می‌توانید مهمانی کوچکی ترتیب دهید و افرادی که بچه‌های هم‌ سن و سال شما دارند را دعوت کنید و با درست کردن آجیل چهارشنبه‌سوری از مهمانان خود پذیرایی کنید.

این آجیل شامل برگه هلو و زردآلو ، قیسی، کشمش، باسلق، پسته و بادام، فندق، نقل و مغز گردو است و طبق رسوم قدیمی ایرانی، معمولا فردی که این آجیل را درست می‌کند نذری نیز برای ادا شدن دارد. این دورهمی خانوادگی و دوستانه می تواند خاطره خوبی برای خانواده و کودکان بسازد.

مراسم بی خطر

می‌توانید همین مهمانی دوستانه و خانوادگی را با روشن کردن آتش کوچکی در حیاط همراه با همسایه ها جشن بگیرید. بسیاری از ساختمان‌ها نیز همین کار را انجام می‌دهند و با جمع شدن در حیاط منزل این مراسم را به خوبی و بی‌خطر برگزار می‌کنند.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال خانه ما در تلگرام

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط