مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

بعد از تصادف، چه باید بکنیم؟
۰۷ فروردین ۱۳۹۶
0
متفرقه

شاید بتوان گفت که رانندگی، یکی از خطرناک ترین کارهایی است که ما انجام می دهیم. طبق گزارشات هرساله بیش از 30 هزار مورد مرگ و میر و بیش از دو میلیون آسیب و جراحت ناشی از تصادف های خودرویی وجود دارد.آمار بالای حوادث رانندگی منجر به فوت در نوروز امسال نشان می دهد که به اصطلاح، یک جای کار بدجوری می لنگد و مشکلات زیادی در مورد وضعیت رانندگی در کشور و ایمنی راه ها و خودروها وجود دارد.

به هرحال هر چقدر هم جانب احتیاط را در حین رانندگی رعایت کنیم، باز هم ضروری است که بدانیم در صورت بروز تصادف چه باید بکنیم. تصادف می تواند بسیار ترسناک باشد، اما رعایت نکات زیر از اضطراب و استرس شما در این گونه مواقع خواهد کاست.

بعد از تصادف، به هر فردی احساسات مختلفی از جمله شک، گناه، اضطراب یا عصبانیت دست می دهد که همه این ها طبیعی است، اما چند بار نفس عمیق بکشید یا تا شماره 10 بشمارید تا آرام شوید. هرچقدر آرام تر باشید، آمادگی بیشتری دارید تا موقعیت به وجود آمده را کنترل کنید.

ایمنی خود و دیگران را حفظ کنید

اگر نمی توانید از خودرو پیاده شوید یا اگر این کار کمی خطرناک است، کمربندتان را ببندید، فلاشرها را روشن کنید، سپس با تلفن های امدادی 110و 115 تماس بگیرید و اگر امکان داشت صبر کنید تا کسی برای کمک برسد.

اگر تصادف به نظرتان جزئی است، خودرو را خاموش کرده و جعبه کمک های اولیه و امدادرسانی را بردارید و مثلث هشدار داخل صندوق را 50 تا 100 متر عقب تر قرار دهید.

اگر کسی آسیب ندیده یا می توانید به رانندگی ادامه دهید، سعی کنید خودرو را به محل ایمنی مانند شانه خاکی جاده ببرید تا رفت وآمد دیگران مختل نشود. البته در بعضی از ایالت های آمریکا و حتی کشور خودمان تا چند سال پیش، این کار غیرقانونی محسوب می شد که خودرو را از صحنه تصادف حرکت بدهید.

تصادف را گزارش کنید

همه کسانی را که در تصادف بوده اند از لحاظ جراحت و آسیب دیدگی بررسی کنید. این کار زمانی قابل اجراست که مطمئن شوید خودتان آسیب جدی ندیده اید. خیلی محتاط باشید، زیرا همه آسیب ها به ویژه شکستگی ها قابل رویت نیستند. اگر حال خودتان کاملا خوب نیست، با 115 تماس گرفته و از کمک های اورژانس بهره بگیرید و به اپراتور تلفن اطلاعات زیر را بدهید:

چه کسی؟ اپراتور نام و شماره تلفن شما را خواهد پرسید تا اگر لازم شد مسئولان، اطلاعات بیشتری از شما بپرسند.

چه چیزی؟ در مورد خطرات محل حادثه به اپراتور اطلاع دهید؛ برای نمونه آیا آتش سوزی رخ داده، خطر تصادف های بعدی وجود داشته، وضعیت اضطراری پزشکی وجود دارد یا مواردی از این قبیل… .

کجا؟ نشانی محل تصادف را با جزییات کامل در اختیار اپراتور قرار دهید.نام شهر، جاده، مسافتی که طی کرده اید، مسیر حرکت، علائم ترافیکی و هرچیز دیگری که فکر می کنید به آ نها کمک می کند تا شما را راحت تر پیدا کنند.

تا زمانی که اپراتور لازم ندانسته، تلفن را قطع نکنید. گاهی اوقات، حتی اگر هیچ آسیب دیدگی وجود نداشته باشد، پلیس وارد صحنه تصادف می شود تا موضوعات را حل و فصل کرده و مقصر اصلی را پیدا کند. اما معمولا پلیس، تصادف هایی با خسارات بالا را گزارش کرده وکروکی می کشد.

اطلاعات راننده را یادداشت کنید

مدارک رانندگی بقیه رانندگان را درخواست کنید و همچنین شماره گواهی نامه شان را یادداشت کنید. نام، نشانی، شماره تلفن، شرکت بیمه و شماره پلاک خودرو را یادداشت کنند. اگر راننده ای مالک خودرو نبود، اطلاعات مالک خودرو را ثبت کنید.

هنگام تصادف یادداشت بردارید و از صحنه حادثه عکس بگیرید

اگر تصادف جزئی است و می توانید آن را شرح دهید، سعی کنید جزییات حادثه را بنویسید و از صحنه حادثه عکس بگیرید. سال ساخت، مدل و رنگ خودروهایی را که با هم تصادف کرده اند بنویسید. از خودروها، آسیبی که به افراد وارد شده، جاده، علائم ترافیکی و مسیر حرکت عکس بگیرید. همچنین کروکی از صحنه دقیق تصادف بکشید و این که هر خودرو در چه مکانی قرار گرفته، در کدام مسیر و لاین در حرکت بوده، علامت گذاری کنید و یا و از صحنه حادثه عکس بگیرید. تاریخ، زمان و شرایط آب و هوایی را بنویسید.

اگر هریک از رانندگان در مورد آن چه اتفاق افتاده، صادق نبودند، می توانید از شاهدان حاضر در محل حادثه سوال کنید. اسامی و تلفن شاهدان را یادداشت کنید تا در صورت نیاز به اطلاعات روشن و شفاف با آ نها تماس گرفته شود؛ اما اگر تصادف جدی است حتما باید از پلیس درخواست کنید تا گزارش و کروکی رسمی تهیه کند.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال خانه ما در تلگرام

 

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط