مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

آشنایی با اصول اولیه پس انداز
۲۷ فروردین ۱۳۹۶
1
مهارت های مالی

«قدیم ها همه چیز خیلی ارزان تر بود!» این جمله از آن دست عبارات کلیشه ای است که احتمالا همه ما بارها و بارها شنیده ایم و گفته ایم. مثلا دیروز بعد از این که از میوه فروشی خارج شدم حساب کردم که با هزینه کردن 20 هزار تومان، حداکثر 3-4 کیسه میوه و سبزی دستم گرفته ام و به خانه می روم، بعد یادم افتاد که پدربزرگم برایم از دورانی طلایی می گفت که با 20 هزار تومان می شد خانه خرید!!!

این که تورم روی ارزش پولی که به زحمت درآورده ایم بی تاثیر نیست، حرف درستی است. قبلا با هزار تومان و 20 هزار تومان خیلی چیزها می شد خرید، اما مردم معمولاً فراموش می کنند که ارزش پولشان بستگی به دورانی دارد که در آن زندگی می کنند.

درست است که سی سال پیش می توانستیم با هزار تومان کلی چیز بخریم، اما باید حواسمان باشد که آن روزها هم درآمدمان احتمالا خیلی کمتر از الان بود! به همین دلیل است که پدربزرگم هیچ وقت نتوانست آن خانه 20 هزار تومانی را بخرد!!!

صرف نظر از دورانی که در آن زندگی می کنیم و می کنید، لازم است که با راه های اصلی پس انداز پول آشنا شوید. این ها همان راه هایی هستند که برای همه دوره های زندگی به کار می آیند و پدرها و پدربزرگ ها و فرزندان ما هم می توانستند و می توانند برای رسیدن به زندگی بهتر از آن استفاده کنند.

در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از تکنیک های موثر پس انداز و ذخیره پول آشنا کنیم.

قبل از خرید، واقعیت را بررسی کنید

قبل از خرید هر چیز گران قیمت و بزرگ، اطمینان پیدا کنید که این خرید را از روی احساس انجام نمی دهید. مردم عادت دارند که خریدهایی غیرضروری را فقط از روی هوس انجام دهند و نه در واقع از روی نیاز. توصیه ی ما این است که قبل از هر خرید، خوب موقعیت خود را بررسی کنید و واقع بین باشید. از خود بپرسید که چرا و چقدر به این وسیله نیاز دارم؟! خیلی اوقات، متوجه می شوید که فقط «دلتان می خواهد» خرید کنید!!

به کارکردهای کالای موردنظر دقت کنید

بعضی افراد عادت دارند که خانه و زندگی شان را تبدیل به موزه و فروشگاه وسایل کنند! در حالی که لزومی ندارد که تعداد اقلام موجود در خانه را بالا ببرید. به خصوص در مورد لوازم آشپزخانه، این مطلب کاملا صادق است.

بعضی خانم ها علاقه دارند که علاوه بر اجاق گاز فردار، فر برقی و هواپز و … هم خریداری کنند و به اصطلاح آشپزخانه شان را مجهز نگه دارند؛ ولی شاید در سال یکی دو بار هم از این وسایل استفاده نکنند! در حالی که مثلا اجاق گاز فردار، همه این کارکردها را می تواند برعهده بگیرد.

در واقع خیلی اوقات می توانیم کالاهایی بخریم که چند مقصد و منظور را تامین می کنند، این کار در هزینه ها صرفه جویی زیادی خواهد کرد.

قیمت ها را مقایسه کنید

قبل از هر خرید، ما توصیه می کنیم که همه جا را ببینید. اگر با دیدن یک چیز در یک فروشگاه سریعاً دست به خرید آن بزنید ممکن است سرتان را کلاه بگذارند. سوال کردن از فروشگاه های دیگر و پرس و جوی قیمت، چندان زحمتی هم نمی برد.

اگر وقت کافی برای پرس و جوی قیمت ندارید، توصیه می کنیم که همه جزئیات را از یک فروشنده سوال کنید و بعد با فروشگاه های دیگر برای چک کردن و مقایسه قیمت ها تماس بگیرید. وقتی ارزان ترین فروشگاه را پیدا کردید، دست به خرید بزنید.

خوشبختانه، امروزه دنیای اینترنت آن قدر دست ما را در جمع آوری اطلاعات باز کرده که دیگر جایی برای بهانه گرفتن و وقت نداشتن باقی نمی ماند. جستجو در فروشگاه های اینترنتیهم باعث می شود به آسانی در مورد قیمت واقعی کالای مورد نظرتان اطلاعات به دست آورید.

چانه بزنید

بعضی مردم خجالت می کشند یا بیش از این مغرور هستند که بخواهند سر قیمت چیزی با فروشنده چانه بزنند. اما جالب است بدانید که پولدارترین مردم همیشه بیش از سایرین هنگام خرید چانه می زنند. همین نکته، دلیل ثروتمند بودن آنها را نشان می دهد؛ چون آنها ارزش پولی که به زحمت به دست آورده اند را می دانند و هیچوقت آن را الکی دور نمی اندازند.

قدم به قدم تا پس انداز پول

هیچوقت برای پس انداز کردن پول، دیر نیست. در اینجا می خواهیم برخی از تکنیک های جمع کردن پول و پس انداز را معرفی کنیم:

همه درآمدتان را خرج نکنید

کار را با نگهداشتن میزان حتی خیلی کمی از درآمدتان شروع کنید. سعی کنید هر ماه ۱۰ تا ۲۰ درصد از درآمدتان را کنار بگذارید، اما اگر نتوانستید آنقدر هم پس انداز کنید باز نگران نباشید. مهم این است که پیوسته مقداری هرچند کم را پس انداز کنید.

حواستان به پولتان باشد

به خوبی مراقب دخل و خرجتان باشید. ببینید پولتان را کجا خرج می کنید. آن دسته از افرادی که می دانند پولشان را بابت چه خرج می کنند، معمولاً کمتر خرج کرده و بیشتر پس انداز می کنند.

با یادداشت کردن همه خرج و مخارجتان، هیچوقت بیش از بودجه تان خرج نخواهید کرد. توصیه ما ثبت هزینه هاست. این کار را چه به صورت دستی و چه کامپیوتری می توان انجام داد. نرم افزارها و اپلیکیشن های بسیاری هم وجود دارند که به راحتی روی گوشی های هوشمند نصب می شوند و قابل استفاده هستند.

یکی از این اپلیکیشن ها، «نرم افزار حسابداری خانه ما» ست که استفاده از آن بسیار ساده است و شیوه استفاده از آن را قبلا هم شرح داده ایم.

نرم افزار حسابداری خانه ما

ثبت هزینه ها، به شما این امکان را می دهد که به راحتی هزینه های ماهانه خود را برآورد کنید و براساس این برآورد برای ماه های بعدی در مورد مبالغ هزینه و بودجه ماهانه و پس اندازتان برنامه ریزی نمایید.

اول ماه پس انداز کنید

اگر به این امید هستید که هر چقدر از درآمدتان اضافی آمد را در پایان ماه پس انداز کنید باید عرض کنیم که زهی خیال باطل! بسیاری از افراد، ممکن است که در پایان ماه، به خاطر هزینه های بی حساب و کتاب، حتی کم بیاورند، چه رسد به این که بتوانند پس انداز کنند. رمز پس انداز کردن، کنار گذاشتن پول در همان ابتدای ماه است. این کار باعث ایجاد یک پس انداز منظم می شود.

برنامه ریزی منظم پس انداز داشته باشید

به ندرت پیش می آید که کسی پس انداز را جزء برنامه های منظم زندگی خود قرار دهد. اما توصیه ما به شما این است که سعی کنید هر ماه، هر چقدر که می توانید، حتی 20 هزار تومان هم که شده، اما به طور مداوم و منظم پس انداز کنید.

عضو صندوق شوید

برخی می گویند ما نمی توانیم پس انداز کنیم و هر پولی دستمان بیاید خرج می شود. راه دیگر برای پس انداز این است که صندوق های قرض الحسنه خانوادگی و فامیلی تشکیل دهید یا اگر هست شما هم عضو شوید. بدین ترتیب اگر خودتان هم نخواهید، مجبورید هر ماه مبلغی را به این صندوق اضافه کنید و از وام آن صندوق هم می توانید استفاده نمایید.

حساب بانکی برای پس انداز خود داشته باشید

حتما حسابی برای پس انداز بانکی خود باز کنید. شخصا آدم های زیادی دیده ام که حتی عضو صندوق های پس انداز هم هستند، اما به محض این که برنده قرعه کشی صندوق می شوند، پول بی زبان را خرج می کنند. بعد هم وقتی از آنها بپرسی می گویند: خودمان هم نمی دانیم این پول کجا رفت؟ یا می گویند: ای آقا! این قدر چاله چوله در زندگی مان هست که مجبور بودیم آنها را پر کنیم!

داشتن حساب پس اندار بانکی باعث می شود که هر ماه پولتان را داخل حساب بگذارید. اگر نمی توانید جلوی اشتهای خرج کردنتان را بگیرید، توصیه می کنیم دفترچه و کارت بانکی تان را هم جایی دور از دسترس بگذارید تا کمتر به فکر خرج کردن پس اندازتان بیفتید!!!

تعداد برداشت از حساب خود را کمتر کنید

هر وقت که با استفاده از کارت، پولی برداشت می کنید، یک نرخ اضافی هزینه می کنید، مخصوصاً اگر برداشت را در بانک خودتان هم انجام ندهید. پس به جای برداشت های مختلف، هزینه ی یک هفته خود را برآورد کرده و همان میزان پول را از حساب برداشت کنید و هر مقدار که آخر هفته از آن پول باقی ماند را به پس انداز خود اضافه کنید.

کمتر سراغ وام بروید

پولی که صرف سود وام می شود، پولی است که می تواند پس انداز شود. تا آنجا که می توانید سعی کنید کمتر سراغ وام گرفتن بروید. به خصوص وام های کوتاه مدت مثل وام دانشجویی، وام ماشین و امثال اینها. حتی المقدور برای کارهای غیرضروری از وام استفاده نکنید.

همین امروز شروع کنید

شما هیچ وقت نمی دانید که در آینده چه اتفاقی می افتد و کی به مقداری پول ضروری احتیاج پیدا می کنید. 15 سال آینده که فرزندان تان می خواهند به دانشگاه بروند، چه می شود؟ آیا از پسِ خرج و مخارج دانشگاه آنها برمی آیید؟ اگر کارتان را از دست بدهید چه؟
به خاطر همین است که پس انداز کردن پول به یکی از مهم ترین مسائل زندگی تبدیل می شود. چون هیچکس نمی داند روز مبادا کی است و چه اتفاقی برایش می افتد!

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال تلگرام مسابقه خانه ما

نظرات کاربران
امیررضا
27 فروردین 1396

این نرم افزار شما گرافیک خیلی جالبی رو نداره و من چند تا ایده جالب گرافیکی برای نرم افزارتون دارم که زیبا تر بشه

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط