مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

10 علامت بد در خودرو که می توانند هزینه های زیادی روی دستتان بگذارند
۱۰ خرداد ۱۳۹۶
1
متفرقه

نادیده گرفتن مشکلات خودرو، بیشتر از تعمیر آنها هزینه بر است. اگر خودروی شما تکان های شدیدی دارد یا فرمانش می لرزد یا دود می کند، این مشکلات را ندیده نگیرید.

خودروها وسایل بسیار پیچیده ای هستند و از هزاران قطعه ی جدا از هم تشکیل شده اند. با گذشت زمان و استفاده از خودرو، این قطعات فرسوده می شوند، ممکن است آسیب ببینند و ایجاد مشکل کنند. تعویض این قطعات ممکن است هزینه بر باشد، اما از نظر مالی بهتر است همین الان دست به کار شوید و تا قبل از اینکه آسیب شدید تر شود و خودروی شما کنار جاده متوقف شود، کاری انجام دهید. در ادامه این ١٠ علامت که نباید نادیده گرفته شوند توضیح داده شده اند.

١- برآمدگی های روی تایر

اگر تایر خودروی شما با سنگ یا آواری برخورد کند، ممکن است یک برآمدگی روی تایر خودروی شما به وجود بیاید. برآمدگی های تایر، حباب های هوا هستند که در قسمت داخلی تایر وجود دارد، دقیقا جایی که هوا برای خارج شدن از تایر به آن نیرو وارد می کند. این برآمدگی ها نشان دهنده مشکل در تایرهاست که هشدار می دهند هر لحظه ممکن است تایر بترکد. برای جلوگیری از یک وضعیت خطرناک بهتر است هرچه زودتر تایر را عوض کنید.

٢- تعویض دنده خشک

تعویض دنده خشک علامتی است که نشان می دهد مشکلی در سیستم انتقال قدرت خودرو وجود دارد. فرسودگی در کلاچ، چرخ دنده ها، روغن کم در سیستم انتقال قدرت، همه ی این ها دلایل تعویض دنده ی خشک و پر سر و صدا است. علت هرچه باشد، این مشکل هر بار که شما دنده را عوض می کنید بدتر می شود و در آخر باعث می شود کل سیستم انتقال قدرت دچار مشکل شود. یک سیستم انتقال قدرت جدید، قیمت خیلی بالایی دارد بنابراین همیشه راحت تر است تا به مشکلات رسیدگی کنید و تا قبل از اینکه مشکل حادتری به وجود بیاید آن را تعمیر کنید.

٣- صدا دادن تسمه

تسمه تایم، تسمه پروانه و تسمه دینام باعث می شوند که خودروی شما درست کار کنند. اگر صدای جیر جیر از زیر کاپوت شنیدید، علامتی است که نشان می دهد یک تسمه فرسوده شده است. بعضی وقت ها ممکن است قطعه فقط احتیاج به یک تنظیم داشته باشد ولی بعضی وقت ها باید تعویض شوند.در هر صورت هرچه زودتر این مشکل را حل کنید. تسمه های فرسوده می توانند آسیب جبران ناپذیری به موتور خودروی شما وارد کنند.

۴- بوی بد دودهای خروجی از اگزوز

دودهای خروجی از اگزوز همواره بوی خاصی دارد ولی اگر این بو شدیدتر و حتی بدبوتر از حالت معمول باشد، به این معنی است که مشکلی وجود دارد. نشت روغن می تواند باعث شود تا روغن روی سطح داغ آن بسوزد و بوی غیر معمولی را تولید کند. مبدل های کاتالیزوری در اگزوز وجود دارند، که این بو می تواند نشان دهد قسمتی از این مبدل دچار اشکال شده است. گاهی اوقات نیز مخلوط سوخت و هوا خوب نمی سوزند و باعث هدر رفتن سوخت می شود و همین مسئله باعث ایجاد بوی عجیبی در اگزوز می شود. پیگیر این بو باشید و خودرو را بازرسی کنید تا مشکل را بیابید.

۵- خراش های روی رنگ بدنه خودرو

یک خراش کوچک بر روی بدنه ی خودرو می تواند بسیار مهم تر از چیزی باشد که به نظر می رسد. علاوه بر این که رنگ خودرو باعث زیبایی آن می شود، این رنگ وظیفه ی دیگری نیز دارد.

رنگ باعث می شود بدنه ی خودرو از عوامل بیرونی حفظ شود. یک خراشیدگی کوچک بر روی رنگ بدنه ی خودرو می تواند باعث شود تا ورقه ی فلزی آن قسمت با رطوبت تماس پیدا کند و دچار زنگ زدگی شود. برای جلوگیری از زنگ زدگی توسط خراش های کوچک، بهتر است هرچه زودتر اقدام به تعمیر این خراش ها با رنگ مناسب بکنید.

۶- لرزش فرمان

مشکلات مختلفی می تواند باعث لرزش فرمان می شود. مشکل در سیستم تعلیق می تواند یکی از دلایل باشد. هم تراز نبودن چرخ ها نیز می تواند باعث این مشکل شود، هم چنین میتواند باعث فرسایش زودتر تایرها نیز شود. یکی دیگر از این دلایل فرسودگی بلبرینگ چرخ است. این مسئله می تواند در بدترین شرایط باعث جدا شدن چرخ از خودرو شود. صرف نظر از علت، لرزش فرمان می تواند باعث کاهش کنترل شما بر روی خودرو شود.

٧- سوت کشیدن ترمز

به طور کلی قژ قژ یا تق تق صدا دادن ترمز نشان می دهد که ترمزها احتیاج به لنت ترمز جدید دارند.لنت ترمز با گذشت زمان تمام می شود. زمانی که لنت با روتورهای ترمز تماس پیدا می کند صدای بلند و عجیبی تولید می کند. این صدا یک سیگنال سمعی است که نشان می دهد لنت های ترمز احتیاج به تعویض دارند و اگر شما بیشتر صبر کنید این صدا بدتر می شود و توانایی ترمز گرفتن کاهش پیدا خواهد کرد.

٨- لامپ سوخته

لامپ های سوخته ی عقب و جلوی خودروی شما به خودرو آسیبی نمی رساند اما رانندگی با خودرویی که لامپ آن سوخته است باعث جریمه شدن شما یا حتی یک تصادف خطرناک در هنگام شب می شود، بهتر است قبل از گرفتن یک قبض جریمه ی سنگین ابتدا لامپ های سوخته ی خورو را تعمیر کنید.

٩- دود

اگر در داخل خودرو دودی مشاهده می کنید یا بوی دود می آید بهتر است خودرو را متوقف کنید، زیرا ادامه ی رانندگی با این خودرو خطرناک است. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود خودروی شما دود کند. اما شایع ترین آن نشت روغن و مشکلات الکتریکی است. تا زمانی که مشکل را پیدا نکرده اید و ایراد را بر طرف نکرده اید رانندگی نکنید، در غیر این صورت خودروی شما در معرض یک آتش سوزی بزرگ قرار خواهد گرفت.

١٠- چراغ چک موتور Check Engine

این چراغ بر روی داشبورد خودروی شما یک چراغ مشکوک و پر رمز و راز است. این چراغ به شما می گوید چیزی مشکل دارد اما هیچ وقت مشخص نمی کند دقیقا چه قطعه ای و یا کدام قسمت دچار مشکل شده است. آیا مشکل مکانیکی است یا الکتریکی؟ زیاد است یا کم؟ شما متوجه مشکل نمی شوید مگر اینکه کدهای ارور را اسکن کنید برای این کار باید خودرو را به یک دستگاه دیاگ متصل کنید تا متوجه مشکل شوید و هرچه زودتر ایراد را برطرف کنید.

منبع: بسترن سواران ایران

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال تلگرام خانه ما

 

نظرات کاربران
پیروز پوردلشاد
10 خرداد 1396

جالب بود و مفید

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط