مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

گفت و گو با امیرهوشنگ زائری، پدر خانواده برنده سری دوم «خانه ما»
۱۸ تیر ۱۳۹۶
2
گزارش و مصاحبه

فصل سوم مستند مسابقه «خانه ما» از روز جمعه به روی آنتن شبکه نسیم رفته است. این مسابقه به مسئله سبک زندگی و مدیریت اقتصادی امور خانه می‌پردازد.

با شروع پخش فصل اول این مستند مسابقه، کمتر کسی پیش بینی می کرد که این اثر بتواند تا این حد در جذب مخاطب موفق باشد. شاید باورِ این که بشود با یک هزینه محدود در طول ماه یک خانواده را اداره کرد، بیشتر شعاری و تبلیغاتی به نظر می‌رسید اما با گذشت زمان و پخش دو فصل از این مستند مسابقه، این فرایند تبدیل به یک تئوری جدید در عرصه مدیریت منزل شد.

در این مستند مسابقه، مخاطب با خانواده‌هایی رو به رو می‌شود که باید برخلاف گذشته در طول یک ماه با هزینه‌ای محدود که تیم سازنده تعیین می‌کنند زندگی استاندارد و سالم داشته باشند.

در فصل دوم که مسابقه بین سه خانواده اصفهانی ساخته شد، با وجود رقابت تنگاتنگی که بین سه خانواده بود خانواده زائری توانست با مدیریت صحیح پیروز شود. برای آگاهی بیشتر از چگونگی شرکت و موفقیت در مستند مسابقه «خانه ما» با امیر هوشنگ زائری پدر خانواده زائری گفت‌وگو کردیم.

چگونه با مستند مسابقه خانه ما آشنا شدید و تصمیم به شرکت در آن گرفتید؟

در شروع کار، اصلا نیت شرکت در این مسابقه را نداشتیم. من تبلیغات مسابقه فرمانده را دیدم و رفتم که در آن مسابقه شرکت کنم ولی دیدم که هم مهلت ثبت نام تمام شده است و هم شرایط فیزیکی شرکت در فرمانده را ندارم.

اطلاعیه شرکت در خانه ما را دیدم و ثبت‌نام کردم. وقتی با خانواده این قضیه را در میان گذاشتم بیشتر شبیه یک شوخی بود.اصلا فکر نمی‌کردیم که برای حضور در مسابقه انتخاب شویم. تقریبا همه چیز را فراموش کرده بودیم تا این که با ما تماس گرفتند و گفتند که در مسابقه انتخاب شده‌ایم؛ حتی دو دل بودیم که شرکت بکنیم یا نه؛ که نهایتا تصمیم گرفتیم در خانه ما حضور پیدا کنیم.

شرکت در مسابقه‌ای با مدت زمان طولانی در حالی که خانواده همراه شما هستند، سخت نبود؟

ما فصل اول خانه ما را دیده بودیم و فکر می کردیم که کار ساده ای است، هم جنبه تفریحی دارد و هم قدرت مدیریت خودمان محک می خورد. اصلا فکر نمی کردم چالش‌های سخت و پیچیده بر سر راه ما قرار بگیرد. انتظار نداشتیم که تا این حد استرس در مسابقه وجود داشته باشد و تا این حد چالش‌ها سخت باشد.البته در کنار همه این استرس‌ها شیرینی‌های کار هم بود ولی اصلا انتظار نداشتیم که کار انقدر جدی باشد.

مسابقه خانه ما

کم کم روند مسابقه عادی شد و حتی گاهی می توانستیم حدس بزنیم چالش بعدی چیست و همفکری می‌کردیم و برای چالش جدید برنامه ریزی می‌کردیم.خانواده هم با توجه به این که یک همراهی جمعی در مسابقه وجود دارد خیلی زود با فضا هماهنگ شدند.

تسنیم: علت پیروزی خانواده شما در این مسابقه چه بود؟

با توجه به این که می‌دانستیم خیلی سخت است که بتوانیم از پس همه چالش‌ها بر بیاییم و تمام آن‌ها را درست انجام دهیم، از اول تصمیم ما بر این بود که با یک آهنگ ثابت حرکت نکنیم تا پیشرفتمان قابل پیش بینی نباشد. در کنار آن، توان خود را در حوزه‌هایی گذاشتیم که حدس می‌زدیم بهتر بتوانیم عمل کنیم. برای چالش هایی که برایمان امتیاز آورتر بودند بیشتر وقت می‌گذاشتیم. مثلا در چالش کسب و کار که از قبل می‌دانستیم در آن بهتر عمل خواهیم کرد تمام تلاش خود را کردیم و از تمامی ظرفیت خود استفاده کردیم تا توانستیم از بقیه پیشی بگیریم که همین امر هم نقش مهمی در برنده شدن ما داشت.

مستند مسابقه خانه ما چه تاثیری بر سبک زندگی شما گذاشت؟

«خانه ما» چه در زمان مسابقه و چه بعد از آن تاثیرات بزرگی در زندگی ما داشت، البته نه این که کسی فکر کند با شرکت در این مسابقه، زندگی شرکت کنندگان زیر و رو می‌شود ولی در طول مدت مسابقه روش‌هایی آموختیم که در مدیریت اقتصادی زندگی خیلی کمک‌مان کرد. در امور روزمره تصمیم گرفتیم برخی روش‌های مدیریت اقتصادی خانه را اصلاح کنیم و به شیوه مسابقه عمل کنیم.

تاثیر مهمی که مسابقه خانه ما داشت در بحث مصرف بود. ما پیدا کردیم که در چه بخش‌هایی می توانیم الگوی مصرف خود را اصلاح کنیم و بر اساس چیز‌هایی که در مسابقه یاد گرفته بودیم آن را اصلاح کردیم.

خانه ما یک برنامه تفریحی است یا یک نبرد تمام عیار؟

خانه ما شاید برای مردمی که پای تلوزیون نشسته‌اند و آن را تماشا می‌کنند یک برنامه تفریحی و سرگرم کننده باشد اما برای کسانی که شرکت می‌کنند بیش از این که جنبه تفریحی داشته باشد یک چالش سخت و پیچیده است. ما چهل روز در جریان برگزاری مسابقه بودیم در این زمان طولانی اگر از مسابقه لذت نمی‌بردیم قطعا نمی‌توانستیم چالش‌ها و سختی‌های آن را تحمل کنیم.

خانه ما

باید در طول مسابقه به روند عادی خود ادامه می‌دادیم تا چیزی برایمان آزار دهنده نباشد. چهل روز با «خانه ما» زندگی کردیم و از آن راضی بودیم. در عین حال مسابقه را هم جدی گرفته بودیم و برای آن برنامه ریزی می کردیم.

بازخورد مردم درباره خانه ما را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازخوردهای مردم را وقتی مشاهده می‌کنیم، چه از طریق فضای مجازی و چه برخوردهایی که با خود ما دارند و صحبت‌هایی که با مردم درباره خانه ما داشته ایم به نظر می رسد مردم این برنامه را پسندیده‌اند. حالا نه این که بگوییم این نوع سبک زندگی را قبول کرده‌اند و دوست دارند، نه! اما کلیت کار را و این ایده را که می‌شود با قناعت و مدیریت صحیح، زندگی راحتی داشت را دوست دارند و قبول کرده‌اند که این یک شعار یا یک حرکت تبلیغاتی محض نیست.

بازخورد ها به طور کل این است که زندگی به سبک ریاضتی، سبک زندگی درستی نیست؛ اما اصلاح الگوی مصرف امری است که با آن می‌شود زندگی استاندارد و ارزانی داشت. غالب بازخوردهایی که من از مستند مسابقه خانه ما گرفته‌ام مطلوب بوده است و به نظر می‌رسد مردم با این ایده همراه هستند.

شما به عنوان بازیگری که راهکارهای مسابقه را می‌داند در خانه حضور داشتید یا شرکت‌کننده‌ای که فقط از خلاقیت خود سود می‌برد؟

در طول مسابقه فقط هدف‌ها برای ما مشخص شده بود و هیچکس به ما نگفت که باید چگونه عمل کنیم تا به هدفی که می خواهیم برسیم.

همفکری و استفاده از خلاقیت در چالش‌ها بخش جذاب مسابقه بود که ما را کنار هم با یک هدف جمع می‌کرد و ما از فکر جمعی سود می‌بردیم و در مسابقه جلو می‌رفتیم. ای نطور نبود که گروه سازنده به ما بگوید فلان کار را بکنید تا خروجی اثر، جذاب تر بشود. هدف‌ها مشخص می‌شد و خلاقیت از خود شرکت کننده‌ها بود.

زیباترین اتفاقی که در طول مسابقه برای شما افتاد چه بود؟

اتفاقات زیبای بسیاری در طول مسابقه و بعد از آن برای ما افتاد. اوایل پخش مسابقه، دید مردم نسبت به خانواده‌ما دید مثبتی نبود و اصلا قابل پیش بینی نبود که در آخر ما برنده خواهیم شد اما به مرور زمان، مردم واکنش‌های خوبی نسبت به ما نشان دادند. همفکری و مشورت جمعی که در جریان مسابقه بین ما به وجود آمد یکی از دستاوردهای خوب مسابقه برای ما بود.

از همه مهم‌تر با وجود این که یک خانواده، برنده مسابقه شد اما آنچه در نهایت برای هر سه خانواده باقی ماند صمیمیت و دوستی‌ای بود که درطول مسابقه به وجود آمده بود. ما هنوز با خانواده های جعفرزاده و فرقانی رفت و آمد و دوستی داریم. به نظر من این قشنگ‌ترین اتفاقی بود که در طول مسابقه برای ما افتاد.

فکر می‌کنید تولید فصل های دیگر این مجموعه مفید خواهد بود؟

با توجه به این که فصل جدید در حال پخش است من به مردم توصیه می‌کنم که این کار را ببینند ، راهکارهای مفیدی را که در این مسابقه معرفی می‌شود در زندگی خود استفاده کنند و برای بیشتر دیده شدن «خانه ما» تبلیغ کنند. دیده شدن این مستند مسابقه، قطعا در نگرش خانواده‌ها به مدیریت اقتصادی خانه تاثیر گذار خواهد بود.

فصل سوم مستند مسابقه خانه ما با حضور سه خانواده چهار نفره تهرانی از جمعه 16 تیر از شبکه نسیم روی آنتن رفته است. بازپخش این مستند مسابقه در ساعت 1 بامداد، 9:30 صبح و 15:30 بعد از ظهر روز شنبه پخش خواهد شد.

منبع: تسنیم

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال تلگرام خانه ما

نظرات کاربران
معصومه حسن زاده
19 تیر 1396

عالی هستید
و کار درست
خدا قوت
✌️

مبینا
19 تیر 1396

سلام خانواده من کمتر برنامه های مسابقه محور رو میبینه اما اینبار قضیه فرق میکنه ،،حتی دختر 5 سالم منتظره دیدنشه هر روز میگه پس کی شروع میشه و موقع پخش خیلی اروم و بادقت مینشست و حتی روز جمعه شب ما دیدنش رو از دست دادیم صبح برخلاف همیشه که بزور بیدارش میکردم تو گوشش گفتم خانه ما زود بلند شد ،،واقعا ممنون بخاطر این مسابقه ،،
کاش بخش های این سری با سری های قبلی فرق میکرد

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط