مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

گفت و گوی خبرگزاری صبا با کارگردان «خانه ما»: ایده ما درست مصرف کردن است!
۰۳ مرداد ۱۳۹۶
3
گزارش و مصاحبه

علی رمضان؛ یکی از دو کارگردان مستندمسابقه «خانه ما» است که برنامه‌اش ایده جذابی دارد؛ این‌که شرکت‌کننده‌ها با در اختیار داشتن پول محدودی بتوانند امورات خود را به‌درستی بگذرانند و پول هم کم نیاورند.

مضمون این برنامه به این معناست که هم قناعت آموزش داده شود هم تدبیر در مخارج. به‌همین خاطر درباره پخش سری چندم این مستندمسابقه با کارگردان آن به گفت‌وگو نشستیم که نتیجه‌اش از نظر می‌گذرد.

چقدر در فرم یا حتی محتوا تحت‌تاثیر نمونه‌های خارجی رئالیتی‌شو بودید؟

در پاسخ به سوال شما باید بگویم، بیشتر در شناخت استاندارد‌هایی که رئالیتی‌شو باید داشته باشد از نمونه‌های رئالیتی‌شوی خارجی استفاده کردیم. به این دلیل که کار «خانه ما» نمونه‌ مشابهی نداشت، در فرم و محتوا سعی کردیم برنامه‌ای متناسب با فرهنگ جامعه تولید کنیم تا اقشار مختلف بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

اندازه بداهه‌پردازی در این مستندمسابقه تا کجاست؟ و آیا شرکت‌کنندگان شما باید بازیگران خوبی هم باشند؟

ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که کسی جلوی دوربین بازی نکند و آدم‌ها خودِ واقعی‌شان باشند. به‌مرور سعی می‌کنیم، سنگینی حضور دوربین از بین برود و فضای خانه، عادی و بدون تکلف شود. سناریوی طراحی شده توسط ما، به اصطلاح زمین بازی و قواعد آن را مشخص می‌کند. این شرکت‌کننده‌ها هستند که در آن قرار می‌گیرند و با کار‌هایی که انجام می‌دهند خیلی وقت‌ها ما را هم غافلگیر می‌کنند.

مسابقه خانه ما

خانواده‌ها بر چه اساسی انتخاب می‌شوند و آیا از نگاه کارشناسان اقتصادی برای مباحث مالی این برنامه یا در حالت کلی برای مضمون برنامه استفاده شده است؟

بله؛ ما برای طراحی مسابقه «خانه ما» با کارشناسان مختلف مشورت کردیم. شاید شاخص‌ترینشان دکتر عادل پیغامی باشد که کمک زیادی در این مسابقه به ما کرد و با ما همراه بود. در پاسخ به بخش اول سوال شما باید بگویم فرآیند انتخاب خانواده‌ها یکی از سخت‌ترین بخش‌های ساختن این مسابقه است. ما برای انتخاب خانواده‌ها معیار‌های مختلفی داریم. اصلی‌ترین این معیار‌ها، این است که هر خانواده شرکت‌کننده در مسابقه باید بخشی از سبک زندگی ایرانی را نمایندگی کند. به‌علاوه این‌که در عین پذیرش شرایط مسابقه، دارای ویژگی خاصی باشد که دنبال‌کردن زندگی آن خانواده را برای مخاطبان جذاب کند

در «خانه ما» کفه ی سرگرمی برنامه، بیشتر سنگینی می‌کند یا آموزش قناعت و مفاهیم دیگر؟

هدف اصلی ما در درجه اول این بوده که برنامه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده تولید کنیم، به این دلیل که اعتقاد داریم اگر برنامه سرگرم‌کننده نباشد نمی‌تواند به هیچ عنوان محتوایی را منتقل کند و موفق محسوب نمی‌شود. تلاشمان در ساخت مستند مسابقه «خانه ما» این بوده که هر ایده‌ای داریم، ذیل بحث سرگرمی مطرح شود تا بتوانیم مخاطب خود را پیدا کنیم. درحال حاضر که سومین سری برنامه درحال پخش است، بازخورد‌های گسترده‌ای از طریق فضای مجازی داشته‌ایم که نشان می‌دهد، تا حدودی به هدف اصلی خود دست پیدا کرده‌ایم.

آیا با وجود گسترش رفاه و تغییر شکل زیست مردم که به سمت مدرنیته ی جریان یافته در اروپا و آمریکا رفته، می‌توان انتظار داشت، اکثر مردم تمایل داشته باشند برنامه شما را تماشا کنند؟ برای همراه کردن آن‌ طیف، چه ایده‌هایی دارید یا خواهید داشت؟

ابتدا باید این ذهنیت را اصلاح کنم که ایده «خانه ما»، مصرف نکردن نیست، بلکه درست مصرف کردن است. ما امروز می‌بینیم که نه‌تنها در قشر مرفه بلکه در قشر مستضعف هم با مشکل مصرف غیر بهینه و افسار گسیخته مواجهیم. برای مثال مصرف شکر، روغن و… حتی در خانواده‌های فقیر نیز نسبتا بالاست، یا این‌که مصرف گاز در کشور ما از مصرف گاز در کل قاره اروپا بالاتر است!

مسابقه خانه ما

جنبش‌های جهانی به‌دنبال تغییر الگوی مصرف به سمت مصرف‌کردن ‌‌صحیح است چون اندیشمندان متوجه شده‌اند در صورت ادامه مصرف افسارگسیخته امروزی، در آینده‌ای نه چندان دور، جایی برای زندگی انسان روی کره زمین وجود نخواهد داشت. در خصوص همراه کردن مردم با مستند مسابقه «خانه ما» تلاشمان این بوده که تلخی جمله «این نوع زندگی برای پنجاه‌سال آینده ممکن نیست» را بگیریم و با طراحی مسابقه‌ای شاد و دخیل کردن خانواده‌ها در آن نشان دهیم که خیلی وقت‌ها می‌توان بهینه‌تر مصرف کرد. از طرف دیگر، هدف این برنامه تشویق خانواده‌ها به کارآفرینی و افزایش درآمد است چراکه سبک زندگی مطلوب، از بالای خط فقر تعریف می‌شود.

آیا «سبک زندگی اسلامی ایرانی» تنها یک شعار برای برنامه شماست یا براساس آن برنامه‌ریزی کرده‌اید و همچنین آیا خودتان به شخصه از این سبک پیروی می‌کنید؟

از گذشته صحیح مصرف کردن، یکی از دغدغه‌هایم بوده و علت این‌که در این کار با مجموعه خانه مستند شروع به همکاری کردم، انجام کاری برای پرداختن به این دغدغه قدیمی بوده است. البته واضح است که آنچه در «خانه ما» اتفاق می‌افتد، یک مسابقه است؛ یعنی در شرایط زندگی واقعی نمی‌توان مثل شرکت‌کننده‌های «خانه ما» زندگی کرد ولی در این مسابقه ما نشان می‌دهیم با کمی ابتکار، می‌توان به میزان قابل توجهی مصرف را مدیریت کرد، در کنار این‌که مشکلی در جریان زندگی عادی به‌وجود نیاید.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال تلگرام خانه ما

نظرات کاربران
پرستو
17 مرداد 1396

با سلام… مسابقه فوق العادست… واقعا باید خسته نباشید گفت به عوامل این مسابقه… ایده ی درست مصرف کردن خیلی ایده ی خوبی است که متاسفانه ما خیلی بهش بی توجه هستیم واین مسابقه خیلی کمک خوبی در این زمینه داشته است… امیدواریم این مسابقه ادامه پیدا کنه …

امید
13 مرداد 1396

خواهشا خسته نشید و به برنامتون ادامه بدین واسه همیشه

غریبعلی
03 مرداد 1396

با سلام
برنامه بسیار جالبی است در نوع خودش تازه و تک می باشد.
و اگر به این وسیله بتوان به نوعی آموزش در قالب این مسابقه ارائه داد عالی می شود همین که ما به نوعی به اذعان بعضی ها جزء پر مصرف ترین کشورها می باشیم و اگه بتوان نوعی فرهنگ سازی راجع به مصرف انجام شود و به اصطلاح تغییراتی در زندگی و نوع مصرف مردم انجام گیرد و این تغییرات ماندگار شود .
کار بسیار مطلوبی انجام شده است .
با تشکر

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط