مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

چگونه اعتیاد به شبکه های اجتماعی را ترک کنیم؟!
۳۱ فروردین ۱۳۹۶
0
سلامت

بسیاری افراد، اعتیادی آشکار به شبکه‌های اجتماعی دارند و زمان زیادی را بابت چک کردن حلقه‌ای شبکه‌های اجتماعی، در طول روز از دست می‌دهند، بدون اینکه واقعا لزومی داشته باشد برای اطلاع از آخرین اخبار این شبکه‌ها، این همه خود را گرفتار کنند.

سبک کاربری چنین افرادی که به تدریج به شبکه های اجتماعی اعتیاد پیدا کرده اند، به این گونه است:

چند مطلب تلگرام می‌خوانند.

بعد وارد اینستاگرام می‌شوند و ۱۰- ۱۵ عکس یا مطلب آن را می‌بینند.

بعد وارد ایمیل خود می‌شوند و چک می‌کنند مبادا ایمیل جدیدی آمده باشد.

بعد توییت‌های جدید را می‌خوانند!

آنها بدون وقفه، این چرخه را تکرار می‌کنند، تا کار به جایی می‌رسد که واقعا شبکه‌های اجتماعی که دنبال می‌کنند، تهی از مطالب خوب و سرگرم‌کننده می‌شود.

احتمالا بسیاری از این افراد با خودشان فکر می‌کنند که گرفتار چه حلقه‌ بدی شده‌اند! کاش می‌توانستند با فاصله زمانی بیشتری به شبکه‌های سر بزنند و وقتی که در هر شبکه تعداد قابل توجهی مطلب تازه خوب، نمایش داده می‌شود، آنها را ببینند؛ نه این که در هر دور چک کردن اعتیادمانند شبکه‌ها، دو سه مطلب تازه ببینند و باقی مطالب، تکراری باشند یا این که قبلا دیده شده باشند.

این چرخه چک کردن پشت‌سر هم شبکه‌های اجتماعی، مشابه چیزی است که در اختلال روانپزشکی وسواسی- جبری رخ می‌دهد، یعنی این که اگر شخص هر لحظه نتواند این شبکه‌ها را ببیند، دچار نوعی نگرانی زمینه‌ای می‌شود و چک کردن شبکه‌ها این نگرانی را از بین می‌برد، اما چون غالبا منجر به رسیدن به مطالب قابل توجه نمی‌شود، نوعی سرخوردگی و نیز نگرانی از جنس دیگر ایجاد می‌کند: نگرانی بابت این که چقدر ما آسیب‌پذیر هستیم و نمی‌توانیم راهی برای بیرون رفت از این وضعیت پیدا کنیم.

واقعیت این است که راه معجزه‌آسایی برای برون‌رفت از این وضعیت وجود ندارد. همه چیز به خودتان بستگی دارد و عزم و اراده‌ای که دارید، اما می‌توانید این پیشنهادات را اجرا کنید:

۱- با خودتان تکرار کنید که مثلا من تا یک و نیم ساعت دیگر وارد اینستاگرام نمی‌شوم! می‌توانید این عبارت را اگر شرایط مناسب بود با صدای بلند بگویید، یا روی کاغذی بنویسید و روی مانیتور خود نصب کنید.

۲- تایمر ساعت هوشمند خود را تنظیم کنید و فقط در صورت سپری شدن فاصله زمانی دلخواه، وارد شبکه‌های اجتماعی بشوید.

۳- شاید از همه بهتر این باشد که این عادت بد را به یک عادت خوب تبدیل کنید و رفتار نیکویی را در حلقه بگنجانید. مثلا به خودتان بگویید که تا پیش از این که سه چهار صفجه از یک کتاب را با گوشی یا تبلت خود نخوانم، وارد مرحله دیگر حلقه اعتیاد اجتماعی خودم نمی‌شوم.

4- یک راهکار دیگر خارج شدن از فضایی است که در آن مشغول هستید. مثلا هر بار که بی اختیار به سراغ این رفتار اعتیادگونه می روید و شبکه های اجتماعی را برخلاف برنامه قبلی خود و تنها بر اساس عادت باز می کنید، وضعیت خود را تغییر دهید. گوشی یا تبلت یا پی سی خود را رها کنید و از اتاق یا فضای فعلی خارج شوید. برای چند دقیقه از پوزیشن فعلی خود جدا شوید و پس از اندک زمانی به سر جای خود برگردید. این تغییر هم می تواند تا حدی فاصله شما را از این عادت بدخیم بیشتر کند.

5- ترجیحا روابط خانوادگی و دوستانه خود را بهبود ببخشید. یکی از دلایل مشغولیت زیاد افراد به شبکه های اجتماعی، روابط پرتنش با اطرافیان است که باعث می شود این افراد به شبکه های اجتماعی پناه ببرند. البته بهبود روابط مساله دار خانوادگی اصلا کار آسانی نیست، ولی حل مساله بهتر از پاک کردن صورت مساله است.

6- مسایل و مشکلات روحی و وسواس فکری، افراد را بیشتر و بیشتر در لاک خود فرو می برد و آنها را بیشتر درون شبکه های اجتماعی و ارتباطات غیرواقعی و مجازی غرق می کند. پیگیری و دریافت مشاوره روان شناسی و پزشکی در این زمینه، می تواند راهکاری اساسی برای حل مشکل اصلی باشد.

برگرفته از وبسایت یک پزشک با اندکی تصرف و تغییر

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال تلگرام خانه ما

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط

دستور پخت کوکوی تره و نگاهی به خواص و عوارض سبزی تره

۱۱ آذر ۱۳۹۹
0

خوراک نودل با مرغ، طرز تهیه و فواید و مضرات

۰۳ آذر ۱۳۹۹
0

طرز تهیه سوپ نخود فرنگی با مرغ

۳۰ آبان ۱۳۹۹
0

کوکوی هویج و کدو، طرز تهیه و دستور پخت

۱۹ آبان ۱۳۹۹
0