مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

راهکارهایی برای کاهش هزینه سوخت خودرو و آلودگی هوا
۰۲ تیر ۱۳۹۶
0
متفرقه

خودروها سهم بالایی در آلودگی محیط زیست دارند، به طوری که خیلی اوقات وقتی می خواهید از خودروی شخصی برای رفت و آمد استفاده کنید، ممکن است بابت سهم خودتان در ایجاد آلودگی هوا عذاب وجدان بگیرید، البته به شرطی که آدمی اهل دغدغه و احساس مسئولیت باشید!

در این مطلب به شما خاطرنشان می کنیم که نیازی نیست به خاطر کاهش مصرف سوخت و کمک به محیط زیست، خودروی خود را کنار بگذارید. رعایت این نکات ساده به شما کمک می کند رانندگی سبزی داشته باشید و در هزینه ها نیز صرفه جویی نمایید.

▪️باد کم تایرها حرکت خودرو را دشوار و مصرف سوخت را افزایش می دهد، پس حتما باید باد تایرها را تنظیم نمایید.

▪️ سبز برانید و از رانندگی با سرعت زیاد و به حالت تهاجمی پرهیز کنید تا مصرف سوخت و آلودگی هوا را کاهش دهید.

▪️ به طور منظم و دوره ای، روغن خودرو را تعویض نمایید. انتخاب روغن نامناسب و خلاف نظر سازنده خودرو، راندمان خودرو را کاهش می دهد.

▪️ تعمیرکاری را انتخاب کنید که به بازیافت اعتقاد داشته باشد. روغن موتور، باتری و لاستیک همگی قابل بازیافت هستند.

▪️ از فیلترهای هوای قابل بازیافت استفاده کنید. این فیلترها قیمت تمام شده کمتری دارند.

▪️ با هدف تنظیم مصرف سوخت و کنترل گازهای آلاینده خروجی از اگزوز موتور، خودرو را توسط دستگاه دیاگ در فواصل معین به سادگی چک کنید و مراقب چراغ هشدار خودرو باشید.

▪️ سوخت گیری سبزی داشته باشید. بخارات سوخت، سمی است بنابراین سعی کنید در اوایل صبح یا شب که هوا خنک تر است جهت سوخت گیری اقدام کنید. هوای گرم تر ظهر سبب تبخیر بیشتری شده و آلایندگی بیشتری ایجاد می کند. درب باک خود را نیز چک کنید که سبب خروج بخارات سوخت از باک نشود.

▪️ برنامه کارهای خودرا چک کنید تا چند کاری را که در یک مسیر قرار دارند با هم انجام دهید و مسیری که باید طی شود را کاهش دهید. با این کار، اتلاف وقت، استهلاک خودرو و مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست کاهش می یابد.

▪️ خودروی خود را سبک کنید. احتمالا بعضی از وسایل اضافی که به آنها به ندرت احتیاج پیدا می کنید در خودروی شما جا خوش کرده است. آنها را خارج کرده و با کاهش وزن خودرو حتی به مقدار کم، مصرف سوخت را در طولانی مدت کاهش دهید.

▪️ در هوای گرم تابستان حتی الامکان خودرو را در سایه پارک کنید. این کار سبب کاهش انرژی مصرفی جهت خنک کردن توسط کولر خودرو می شود.

▪️ مصرف سوخت و طول مسیری را که در هر بار سوخت گیری نسبت به دفعه قبل انجام داده اید، ثبت کنید تا در صورت مشاهده اختلافات قابل توجه (مثلا بالا رفتن میزان مصرف سوخت به صورت غیر طبیعی)، مشکل را کشف و برطرف نمایید.

به یاد داشته باشید، که این تغییرات در صورتی که توسط تعداد زیادی از مردم انجام شود، تاثیر بزرگی در جامعه و محیط زیست خواهد داشت.

منبع: هوای تازه

شما چه راهکارهای دیگری می شناسید؟ با ما و کاربران خانه ما در میان بگذارید.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال تلگرام خانه ما

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط