مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

زندگی واقعی تر از زندگی در مستند مسابقه «خانه ما»
۰۱ مرداد ۱۳۹۷
0
سری 5 (رشت) گزارش و مصاحبه

شاید اهالی رسانه و مدیران سیما نیز جدا از مخاطبین عام گمان نمی کردند که مجموعه های مستند مسابقه که با نام رسانه ای رئالیتی شو شناخته می شوند در این سال ها اینچنین مورد استقبال عموم مردم قرار بگیرند که در نظرسنجی ها در میان مسابقات سیما همیشه بالاترین رأی ها را کسب کنند؛ اما واقعیت امر این است که این الگو و قالب کار رسانه ای در دنیا نیز همواره جزو موفق ترین و محبوب ترین برنامه های تلویزیونی بوده و هست. در کشور ما نیز اگرچه کمی با تأخیر در شکل برنامه سازی، این الگوی موفق به کار گرفته شد اما به یمن برنامه هایی خوش ساخت، جذاب و مردمی خیلی زود توانست جای خود را در میان سفره دیداری و سلیقه فرهنگی مردم در تلویزیون پیدا کند.

این موفقیت چشمگیر تا حد زیادی مدیون اولین تجربه های موفق در این شکل برنامه سازی در سیما است که برنامه ای نظیر مستند مسابقه «خانه ما» یکی از محبوب ترین، موفق ترین و قدیمی ترین ها در میان این دست برنامه های معاصر سیما است.

مستند مسابقه خانه ی ما که با هدف گذاری استراتژیک در دو زمینه سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی در شکل مسابقه تولید شده توانست از مفاهیم اولیه و هدف های معمول برنامه سازی فراتر رفته و همچون هر اثر هنری موفق و درستی، زندگی را واقعی تر از زندگی عادی خودمان و اطرافمان برای همه مخاطبین تصویر کند.

این دستاورد مهم همانا با بهره گیری از ایده های جذاب متنی و تصویری ممکن شد که توانست با استفاده درست از همه ظرفیت های موجود در شکل مستندسازی و حفظ روح زندگی در نگاه مستندگونه خودش، در عین حال جذابیت مسابقه، رقابت و میل برتری جویی و مبارزه را در شکل مسابقه ای این برنامه وارد کند.

همان طور که همه ما در تجربه های مختلف فرهنگی مان چه سمعی، بصری و حتی مطالعه داشته ایم، کار بر روی مفاهیم فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و حتی اقتصادی همیشه رویه ای از شعار و مفهوم زدگی برای مخاطب دارد که سبب دلزدگی، عدم جذابیت و عدم اهمیت و اعتبار نزد بیننده می شود. چرا که ذات هر مخاطبی در برابر نصیحت، مقاومت دارد به خصوص اگر رسانه در مقام نصیحت کننده ظاهر شده و از سرگرمی و جذابیت های خاص خودش دور شود.

بر همین اساس نیز برنامه های متنوعی که صرفا وجه سرگرمی و جذاب بودن را بدون هیچ هدفی و استراتژی تولید می کنند و به نوعی خالی از محتوا هستند ، خیلی زود حباب جذابیت شان برای مخاطب واقعی و پیگیر تلویزیون شکسته و پس از فرو نشستن یک موج اولیه، اکثریت مخاطبان خود را از دست می دهند.

سری 5 خانه ما

اما در بررسی مجموعه ای موفق مانند سری مستند مسابقه خانه ما باید درنظر داشت که تعادل میان مفهوم و فرم یعنی حفظ هدف ها و مفاهیم مختلف در کنار جذابیت شکلی و تنوع بصری و داستانی در روایت مستند مسابقه و ایجاد یک جو صمیمی، ساده، واقعی و جذاب چقدر می تواند مخاطب را در سطوح مختلف در اقشار گوناگون با خود همراه کند.

شاید اگر از کسی بخواهیم مفهوم اولیه و هدف اصلی این مستند مسابقه را صراحتا نام ببرد تنها بخشی از مخاطبین که تحصیل کردگان و فرهنگیان و مخاطبین تربیت شده سیما بتوانند در اولین واژه های خود به سبک زندگی و مقاومت اقتصادی به طور مستقیم اشاره کنند. اما حقیقت امر‌این است که این دو‌مفهوم‌ مهم فرهنگی و اجتماعی که خط مشی حرکت فرهنگی ساز کشور در سال های اخیر است و همیشه نیز از فرامین مهم رهبری برای اهالی فرهنگ و متولیان آن بوده و هست، در سرتاسر این مستندمسابقه حل شده، به گونه ای که هیچ‌مفهومی مستقیما در برابر چشم آگاه و تیزبین مخاطب امروز و به خصوص جوان که حوصله نصیحت پذیری را ندارد به چشم نمی آید.

در واقع لایه ای از جذابیت های مختلف و سرگرمی خاص این نوع از مستند مسابقه، روی مفاهیم گوناگون را پوشانده است تا مخاطب همواره با چیزی شبیه زندگی روبرو باشد. زندگی که اگر چه لحظه به لحظه اش سرشار از درس، نصیحت و تجربه های مختلف مفهومی است اما هیچ‌گاه نمی توان آن را در دسته های بی روح و سنگین واژه های مفهومی طبقه بندی کرد.

«خانه ما» مجموعه ای است که زندگی را با حفظ تمام مفاهیمش بسیار واقعی تر از خود زندگی به دید مخاطب می کشد و با استفاده از عنصرهایی مانند رقابت، هر لحظه الگوهای مختلف سبک زندگی را با یکدیگر مقایسه می کند تا مخاطب خود بتواند با جذب شدن به بهترین آن ها، نسبت خودش و زندگی عادی اش را با الگوهای سبک زندگی قیاس کند.

مستند مسابقه «خانه ما» در سری جدیدش شهر زیبای رشت را انتخاب کرده تا علاوه بر مضامین و شکل های جذاب همیشگی اش، فرهنگ بومی و خاص منطقه را که همراه با گویش زیبا و دوست داشتی این شهر همراه است به خانه مخاطبین همیشگی اش بکشاند. مخاطبینی که حالا پس از دنبال کردن چند سری موفق و جذاب از این برنامه، «خانه ما» را جزوی از خانه خودشان و‌ زندگی صمیمی شان می دانند.

یادداشت صابر الله دادیان در روزنامه صبح نو

 

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط