مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

نرم نرمک می رسد اینک یلدا!/ ایده هایی جذاب برای تزیینات و سرگرمی های شب یلدا
۲۰ آذر ۱۳۹۸
1
تفریح، سفر و مهمانی خانه داری

مهم ترین جشن ایرانیان از قدیم بعد از عید نوروز، یلدا و به قول عامیانه « شب چله» است. افسانه های زیادی در مورد آن وجود دارد. یکی از آنها این است که می گویند: یلدا یک شب دراز، تاریک و سیاه بوده که ایرانیان باستان قرار می گذارند با چراغانی و دورهم نشینی به سلامت از آن رد شوند.

شما هم برای برگزاری یک دورهمی شیرین و خاطره انگیز که اتفاقا مهم ترین فلسفه ی این شب طولانی است، علاوه بر تهیه ی تنقلات و وسایل و ملزومات، نیاز به خلاقیت و اجرای ایده های جدید دارید تا در کنار اعضای خانواده یا فامیل، خاطره ی خوبی از شب یلدا برای خودتان و سایرین رقم بزنید. ما به شما کمک خواهیم کرد که این ایده های خلاقانه را به مرحله ی اجرا در آورید. در این متن چند نمونه از آنها را به شما معرفی می کنیم.

تزئین خانه با وسایل اضافی

به دور و برتان نگاه کنید. هر وسیله ی بی استفاده که رنگ آمیزیش اشکالی ندارد، بردارید و با تم شب یلدا رنگ آمیزی کنید. مثلا گلدان، توپ، شمعدانی، سماور و رادیو قدیمی و یا حتی یک کرسی کوچک. فقط کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید و دستی به سروشکلشان کشیده و با مقداری رمان، گل و…سر و شکلشان را تزئین کنید. با این روش می توانید تا حدود بسیار زیادی از خرید وسائل تزئینی و پرهزینه و گران قیمت در این شب جلوگیری کنید.

نمددوزی

اگر در منزل، فوم یا نمد اضافی دارید می توانید با طراحی اشکال مختلف بر روی کاغذ یا مقوا و سپس کشیدن و بریدن آنها روی نمد، گیفت های کوچک و زیبا به شکل انار و هندوانه تهیه کنید. حتی می توانید داخل بعضی از آنها را با شکلات و آبنبات برای بچه ها و کوچک ترها پر کنید.

ریسه و کلاه یلدایی

با استفاده از کاغذهای سفید و سبز قرمز می توانید ریسه های زیبایی برای این شب تهیه کنید. روی هر کدام از کاغذهای سبز، سفید، قرمز یک دایره دربیاورید که به ترتیب دایره سبز، بزرگ، سفید، کوچک تر و قرمز از دوتای قبلی کوچک تر باشد. با ماژیک سیاه روی دایره قرمز، تخمه های هندوانه را بکشید. دایره ها را تا بزنید و یک نخ یا طناب ظریف از بینشان رد کنید و ریسه ی هندوانه ای خودتان را بسازید.

ریسه های شب یلدا
با استفاده از مقوا می توانید برای بچه ها کلاه بوقی هندوانه ای درست کنید. یه تکه مقوای صورتی یا قرمز را به حالت قیف لوله کنید سپس یک تکه مقوای سبز را به حالت نوار دراز بریده و دور قیف قرار دهید. بر روی قیف هم می توانید با ماژیک سیاه، دانه های هندوانه را بکشید.

تزئین میوه ها

انار و هندوانه هر دو از میوه ها و نمادهای شب یلدا هستند. می توانید با تزئین کردن انارهای شب یلدایتان به تزئینات تان جلوه ی خاصی بدهید. یک بیت شعر را داخل یک تکه مقوای کوچک که به شکل برگ درآورده اید بنویسید و سپس یک تکه ربان رنگی ترجیحا قرمز را با سوراخ کردن مقوا از داخل آن رد کرده و به خود انار گره بزنید.

گلدوزی

اگر اهل گلدوزی بر روی پارچه هستید و با این هنر آشنا، می توانید نماد و سمبل های شب یلدا را بر روی پارچه ها طراحی کرده و آنها را به مهمانانتان هدیه دهید.

جاشمعی و شمع شب یلدا

برای طراحی میز خوراکی هایتان می توانید با استفاده از دو عدد انار، جاشمعی درست کنید. دوتا شمع سفید را بردارید و روی انارهایتان قرا دهید. به همین سادگی و با تهیه ی جاشمعی متفاوت به میزتان جلوه ی خاصی بدهید.

اگر بخواهید شمع های شب یلدا با تم مخصوص این شب را هم با هزینه ی ارزان تر تهیه کنید می توانید به این روش عمل کنید. مقداری پارافین را در ظرفی که خیلی به کارتان نمی آید بریزید و ذوب کنید و به آن رنگ اضافه کنید. چندتا قالب هم آماده کنید و پارافین را داخل آن بریزید. به این ترتیب هر چندتا که دلتان بخواهد می توانید شمع با تم شب یلدا درست و تهیه کنید.

شمع شب یلدا

جا کارد و چنگال هندوانه ای

اگر در خانه، شیشه ی ترشی یا رب دارید می توانید در تزئین وسایل شب یلدا از آنها کمک بگیرید. یک عدد شیشه ی ترشی را بردارید. دور قسمت بالای شیشه را مقوای قرمز بپیچید. سپس با ماژیک سیاه روی سطح آن تخمه های هندوانه را بکشید. یک تیکه مقوای سبز روشن نیز دور قسمت پایین شیشه بپیچید و با ماژیک سبز تیره بر روی آن شیارهای سبز به شکل پوست هندوانه بکشید. وسیله ی شما آماده است. کارد و چنگال های پذیرایی تان را داخل آن بریزید.

ساخت مخروط پذیرایی

برای درست کردن قیف یا مخروط هندوانه ای می توانید یک تکه مقوای صورتی با سایز آ چهار انتخاب کنید. مقوا را به شکل قیف پیچ داده و چسب برنید. با ماژیک روی مقوای صورتی، دانه های سیاه به عنوان تخمه های هندوانه بکشید. یک تکه مقوای سبز را به شکل نواری و دراز بریده و دور دهانه ی مخروط یا قیف بچسبانید. از دانه های پاپ کُرن گرفته تا گندم و شادونه که خوراکی مخصوص شب یلدا هستند و همینطور تخمه را می توانید به تعداد اعضا خانواده یا مهمانانتان در این قیف های هندوانه ای شکل بریزید.

رومیزی

اگر نقاشیتان خوب است می توانید با استفاده از رنگ، قلم مو و یک تکه پارچه ی سفید و نسبتا بزرگ برای میز شب یلدایتان، یک رومیزی با نقاشی هایی از انار و هندوانه و… طراحی کنید و به تزئینات یلدائیتان جلوه ی خاصی بدهید.

رومیزی برای شب یلدا

تزئین انار با اسم

برای این کار می توانید اسم اعضا خانواده و یا مهمانانتان مخصوصا بچه ها را با رنگ طلایی و براق روی انار بنویسید و به خودشان بدهید که مطمئنا برایشان جالب خواهد بود.

تزئین حوض یلدا بجای میز

اگر در حیاط منزلتان حوض دارید می توانید وسایل، تزئینات و ظرف و خوراکی های یلدائی تان را بر روی حوض بچینید. مطمئنا با این کار و ایده می توانید لحظات دلنشینی داشته باشید و خاطرات خوبی را برای خودتان و سایر اعضا خانواده و فامیل رقم بزنید.

بازی های خانوادگی یلدایی

جفت پا

برای این بازی می توانید از کیسه های کوچک برنج که دسته دارند استفاده کنید. هر دوتا پا را داخل کیسه قرار دهید و سعی کنید با حالت جفت پا پریدن خود را از سر اتاق به ته اتاق برسانید. از بین شرکت کنندگان هر کس زودتر بتواند خود را با حالت جفت پا به انتهای اتاق برساند برنده می شود.

جمله بازی

دور هم بنشینید و هر کدام یک کلمه به این عبارت اضافه کنید. فرد بعدی هربار تمام کلمه های اضافه شده به جمله را از ابتدا بازگو کند و خودش هم کلمه ای به آن اضافه کند. خلاقیت شرکت کننده ها می تواند بازی را جذاب تر کند.

بولینگ پرتقالی

تعدادی لیوان یکبار مصرف را به صورت ردیفی و برج روی هم بچینید. دست هر شرکت کننده یک عدد پرتقال بدهید. هر کدام از شرکت کننده ها که بتواند مقدار بیشتری از برج را تخریب کند برنده ی مسابقه است.

بغلی بگیر

یک دانه انار را برداشته و به صورت حلقه ی چند نفری دور هم بنشینید. با پخش موزیک هر شخص باید انار را گرفته و به نفر بغل دستی اش بدهد. با قطع شدن موزیک شرکت کننده ای که انار در دستش باقی مانده باشد بازنده است. این بازی را می توانید به همراه بچه ها و بزرگ ترها انجام دهید.

یادتان باشد حتما نیاز نیست از وسایل گران قیمت استفاده کنید. استکان های کمرباریک و نعلبکی قدیمی، کاسه و پیش دستی های طرح گل مرغی یا گل سرخی، قندان و قوری های رنگی و حتی سفالی، همه ی اینها از موارد و آپشن هایی هستند که می توانید با کمک آنها به تزئینات شب یلدایتان، به دور از ریخت و پاش و هزینه ی اضافی، رنگ و جلای خوبی بدهید. نکته ی دیگری که در مورد شب یلدا وجود دارد تهیه ی خوراکی های مخصوص این شب از غذا و میوه گرفته تا شیرینی و آجیل و هندوانه ی مخصوص شب یلداست. آیا برای این موارد هم برنامه ریزی خاصی دارید؟ اگر نه، پس مطلب بعدی ما را که در همین مورد است حتما مطالعه کنید.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال خانه ما در تلگرام

نظرات کاربران
Javad Nosrati Amirabadi
28 تیر 1399

عالیه

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط