مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

اولین مهمانی برای خانواده شوهر
۰۸ آبان ۱۳۹۸
0
تفریح، سفر و مهمانی خانه داری

به طور کلی میزبان بودن برای ما ایرانی ها حس لذت بخشی است. اما اگر به عنوان یک تازه عروس قصد برگزاری میهمانی خصوصا برای خانواده ی شوهرتان را داشته باشید ممکن است این حس لذت با کمی اضطراب همراه باشد. در این مقاله سعی می کنیم با دادن چند پیشنهاد خوب به شما کمک کنیم که این حس اضطراب را نیز از خود دور کنید.

تهیه ی لیست از وسایل موردنیاز

برای صرفه جویی در وقت سعی کنید قبل از هر چیز، لیستی از وسایل و مواد موردنیاز برای برگزاری مهمانی تان تهیه کنید. لیست را به دیوار آشپزخانه یا در یخچال بچسبانید و هر زمان چیزی یادتان آمد به آن اضافه کنید. تهیه ی مواد و وسایل موردنیاز را هم یک روز قبل از مهمانی تان انجام دهید.

چک کردن تعداد و اندازه ی ظروف موردنیاز

این روزها در خانه ی هر تازه عروس و دامادی تا آنجا که دلتان بخواهد ظرف و وسایل اضافی است. با این حال سعی کنید قبل از برگزاری مهمانی از تعداد کافی ظرف ها و سرویس غذاخوری که برای پذیرایی استفاده می کنید، مطمئن شوید.

دعوت رسمی

سعی کنید از مهمانانتان حتما به صورت حضوری یا اگر نشد، به وسیله ی تلفن دعوت رسمی به عمل بیاورید که نشان دهنده ی میزان احترام شما به عنوان یک میزبان است.

مرتب کردن منزل و سالن یا اتاق پذیرایی

مرتب کردن خانه را حتما شب قبل از مهمانی تان انجام دهید تا در طول روز فرصت کافی برای پخت و پز و آماده کردن منوی غذایتان داشته باشید. حتما قبل از ورود مهمانانتان فضای مشخصی را برایشان در نظر بگیرید تا کیف و کفش و وسایلشان را در آنجا قرار دهند.

پارکینگ

اگر در ساختمانی چند واحدی زندگی می کنید برای سهولت حال مهمانانتان سعی کنید از قبل در مورد جای پارک وسایل نقلیه ای که با آن به منزلتان می آیند با همسایه هایتان صحبت کنید تا با شما همکاری کنند. طبیعتا این شرایط در زمان دیگری برای آنها نیز به وجود خواهد آمد و شما می توانید برایشان جبران کنید.

خوشبوسازی محیط

قبل از این که مهمان ها از راه برسند، حتما حواستان به بویی که در خانه پیچیده، باشد. آشپزی می تواند باعث شود که فضای خانه پر از بوهای مطبوع یا حتی نامطبوع شود! پس بد نیست که با روشن کردن چند عود خوشبو یا با اسپری های خوشبو کننده محیط، فکری به حال شامه مهمان هایتان کنید!

استقبال از مهمانان

حتما در بدو ورود مهمانانتان به استقبالشان بروید. این کار نشانه ی ادب و احترام و نیز نشانه ی خونگرمی شما در برخورد با آنان است و سبب می شود که آنها در خانه تان احساس راحتی کنند.

نوشیدنی یا استارتر

بعد از ورود مهمانانتان با توجه به فصل، با یک نوشیدنی از آنها پذیرایی کنید.

پیشنهاد ما تهیه ی نوشیدنی های خانگی به جای صنعتی است. شربت نعنا که از ترکیب لیموی تازه به همراه نعنا و کمی شکر یا عسل بدست می آید. یا شربت خاکشیر و زعفران که از ترکیب مقداری خاکشیر، زعفران، لیموترش و گلاب یا عرق بیدمشک که در صورت تمایل می توانید به آن اضافه کنید. خاکشیرها را باید از قبل شسته و خیس کنید.

اگر می خواهید شربت متفاوت و رنگ و لعاب داری تهیه کنید ما شربت گل ختمی را بهتان پیشنهاد می دهیم. می توانید با تهیه ی مقدار کمی گل ختمی یا پنیرک از عطاری با مخلوط کردن سه یا چهار قاشق غذاخوری با آب، کمی زعفران و آبلیمو و مقدار کمی عسل، شربتتان را آماده کنید. اگر آن را در آب جوش بریزید یک رنگ و در آب سرد، رنگ متفاوت تری بدست می آید.

چیدن میز

برای رنگین شدن سفره یا میز شامتان می توانید ایده های خلاقانه و کم هزینه ای به کار ببرید، مثلا از دستمال سفره های رنگی که به صورت جداگانه برای هر مهمان در کنار بشقابش قرار می دهید استفاده کنید. می توانید خود دستمال ها را به حالت گل یا پاپیون در بیاورید.

در صورت امکان از ظروف یکدست و هماهنگ استفاده کنید. استفاده از ظروف یکدست رنگی یا یکدست مسی یا حتی یکدست سفالی می تواند سر و شکل جذابی به میز یا سفره تان بدهد.

از کاهو و خیار و گوجه و همچنین تربچه های قرمز سبزیتان هم غافل نشوید که کلی جا برای نشان دادن هنرنمایی شما دارند!

این روزها در بازار قالب های پلاستیکی ارزان و زیبایی به شکل قلب، مربع یا مستطیل وجود دارند که می توانید برای تزئین ظرف پلو و برنج خود از آنها استفاده کنید.

با استفاده از یکی دوتا شمع خوشبو و معطر می توانید جلوه ی چشمگیری به میز یا سفره تان بدهید.

پیش غذا

در فصل تابستان بهترین پیش غذایی که می توانید تهیه کنید، آبدوغ خیار و در فصل زمستان، کشک بادمجان است.

از پیش غذای ساده ی کنگر ماست نیز می توانید استفاده کنید. کنگر را می توانید با مقداری آب و روغن و نمک بپزید سپس آن را رنده کرده همراه با پونه یا نعنا و گل سرخ داخل ماستتان بریزید.

همچنین می توانید خوراک ساده و خوشمزه ی چغندر را تهیه کنید. چغندر را رنده و با پیاز خرد شده در سرکه و روغن تفت دهید. یک عدد هویج را به آن اضافه کنید. در صورت تمایل شکر و رب نیز به آن اضافه کنید.

از سوپ قارچ سفید هم می توانید استفاده کنید. این سوپ به خاطر مواد رنگی و زمینه ی روشنی که دارد بسیار شکیل است. قارچ را به همراه یک عدد هویج و تره فرنگی با پیاز را تفت داده، نمک و فلفل را اضافه می کنیم. آرد را در کمی آب حل کرده و اضافه می کنیم. با اضافه کردن مقدار دیگری آب اجازه می دهیم مواد خوب بپزند. بعد از حدود یک ربع سوپ پیش غذای ما آماده است.

انتخاب غذای اصلی

می رسیم به مهم ترین بخش پذیرایی شما که طبخ یک غذای مجلسی و البته مقرون به صرفه است. یادتان باشد به هیچ وجه در این مرحله ریسک نکنید. اولین میزبانی شما از خانواده ی همسرتان روز امتحان و آزمایش غذایی که چند روز پیش یاد گرفتید نیست. پیشنهاد ویژه ی ما برای این بخش، زرشک پلو یا آلبالو پلو با مرغ است. مطمئنا طبخ مرغ ساده را تمام تازه عروسان و خانم های خانه دار بلدند. به تعداد و اندازه ی مهمانانتان برنج آماده و نیم پز کنید. از خود آلبالو و همچنین مربای آن که مقرون به صرفه تر هست نیز می توانید استفاده کنید. آلبالوها را پس از پختن با شکر لا به لای برنجتان که از قبل نیم پز کرده اید بریزید و دم بندازید. در آخر در کنار خورش مرغتان برای مهمانانتان سرو کنید.

حجم و اندازه ی غذا برای مهمانی

سعی کنید برای رژیم های مختلف افراد و ترجیحات غذایی شان آمادگی داشته باشید. در فرهنگ ایرانی برنج و خورش بیشتر از هر غذای دیگری محبوب است. در عین حالی که سعی دارید یک وقت اندازه ی برنج و مواد اولیه کم نیاید، از حیف و میل زیاد مواد نیز جلوگیری کنید. اینکه چه میزان از برنج برای چه تعداد افراد کافی است علاوه بر پیمانه بستگی به شرایط پخت و نوع برنج هم دارد اما به طور معمول هر یک پیمانه برنج حدود 150 گرم برای هر یک نفر کافی است و یک کیلو برنج را می توان برای هفت الی هشت مهمان در نظر بگیرید. برای خورشتتان اگر مرغ است برای هر یک نفر یک تکه ران یا سینه ی مرغ در نظر بگیرید. اگر خورشتی می پزید که با گوشت است به ازای هر نفر تقریبا پنجاه گرم گوشت نیاز است که با این حساب هر یک کیلو گوشت برای تقریبا بیست نفر کافی است.

سرگرمی

بعد از صرف غذا تا قبل از آوردن دسر سعی کنید با طراحی کردن یک بازی ساده، مهمانانتان را سرگرم کنید. می توانید از بازی اسم پیشانی استفاده کنید. مثلا تعدادی کاغذ بردارید و از مهمانانتان بخواهید کلمه ای را روی آن بنویسند. کاغذها را در یک کاسه بریزید. هر کلمه ای به هر کسی افتاد باید با پانتومیم و ادا آن را اجرا کند تا بقیه حدس بزنند.

اگر دیوان حافظ در منزل دارید بیاورید و برای یکدیگر فال بگیرید و شعر بخوانید.

همچنین می توانید چند قطعه موزیک خاطره انگیز و نوستالژیک را آماده کنید و با پخش بخشی از آن بخواهید مهمانانتان اسم موزیک را حدس بزنند و یا ادامه ی آن را بخوانند.

بخش شیرین دسر 

مسقطی زعفرانی از جمله دسرهای سنتی است که می توانید با استفاده از نشاسته و آب و مقداری شکر و روغن آن را تهیه کنید. بعد از ریختن مواد در قابلمه، آنقدر به اصطلاح هم بزنید تا نشاسته غلیظ و سفت شود. بعد از اینکه سرد شد می توانید به قطعات مختلف آن را برش دهیم.

از ژله میوه هم می توانید استفاده کنید. چند عدد از میوه های مهمانی تان را قطعه قطعه کرده و در محلول ژله ی رنگیتان بریزید.

دسر کدو حلوایی هم از خوراکی های خوشمزه ایست که می توانید در فصول سرد سال تهیه کنید. یک کدو حلوایی کوچک را خرد کرده و به همراه پنجاه گرم کره، شکر، آب در قابلمه بریزید تا بپزد. بعد از سرد شدن می توانید آن را با دارچین تزئین کنید.

نوشیدنی بعد از غذا

توجه داشته باشید که نوشیدنی بعد از غذا در مراسم و مهمانی ها در بین ما ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد. در کنار هر نوشیدنی که سرو می کنید حتما چای را هم در نظر بگیرید.

همچنین می توانید از دم نوش های خوشمزه استفاده کنید. از خرده‌های به خشک شده، یک قاشق غذاخوری داخل آب جوش ریخته و بعد از دم کشیدن با نبات برای مهمانانتان سرو کنید.

علاوه بر این دمنوش بهارنارنج نیز از جمله نوشیدنی هایی است که بسیار خوش عطر و بو و مناسب برای بعد از غذاست. یک قاشق بهار نارنج را با آب جوش دم کرده و سپس همراه با عسل برای مهمانانتان آماده کنید.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال تلگرام خانه ما

 

نظرات کاربران

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط