مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

چند راهکار خانه مایی برای جلوگیری از دورریز مواد غذایی
۱۷ آبان ۱۳۹۸
1
خانه داری

هر ساله، یک سوم از مواد غذایی تولید شده در جهان به هدر می رود. براساس آمار منتشر شده، ایران از نظر دورریز مواد غذایی جزو سه کشوری است که بیشترین ضایعات را به خود اختصاص می دهند.

تا به حال شده با خودتان فکر کنید چه راهکارهایی ممکن است وجود داشته باشد که بتوانید با استفاده از آنها از دور ریز مواد غذاییتان جلوگیری کرده و آن را به حداقل برسانید؟ ما در این مقاله سعی می کنیم چند راهکار ویژه برای جلوگیری از این مسأله بهتان ارائه کنیم که مطمئنا با خواندن و عمل به آنها می توانید تا حدود بسیار زیادی از هدر رفت مواد غذاییتان جلوگیری کنید.

1. مدیریت یخچال

بهترین و مهم ترین راهکاری که می توانید برای بهینه سازی و جلوگیری از دورریز مواد غذاییتان به کار ببندید، مدیریت یخچال آشپزخانه تان است. سعی کنید یخچالتان را مرتب نگه دارید تا مدیریت مصرف مواد دستتان باشد. مطمئنا در یک یخچال شلوغ و به هم ریخته نمی توان برآورد درستی از میزان و مصرف مواد غذایی داخلش داشت.

2. ته یخچالتان را در بیاورید

سعی کنید برای خرید رفتن، برنامه ریزی داشته باشید و طوری خرید کنید که تا رسیدن نوبت بعدی خریدتان اکثر مواد غذایی از جمله گوشت، سبزیجات مواد لبنی و میوه جات را مصرف کنید. سعی کنید موادی که دوره ی ماندگاری کمتری دارند را در الویت برای مصرف قرار دهید.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات بیشترین میزان هدر رفت مواد داخل یخچال را دارند. سعی کنید سبزیجات را به مقدار کم تهیه کنید و در ظرف های دردار و یا کیسه های فریزر بگذاید تا دیرتر خراب شوند. اگر قبل از قرار دادن میوه ها و سبزیجات در یخچال، آنها را می شویید، حتما آنها را خشک کنید و بعد داخل یخچال بگذارید.

روش های جلوگیری از دورریز مواد غذایی

مواد فریزری

اگر قصد دارید موادتان را در فریزر قرار دهید بهترین گزینه برای قرار دادن آنها، ظرف های شیشه ای یا پلاستیکی هستند که به دلیل جلوگیری از ورود رطوبت اضافی به بافت مواد از ورود باکتری ها به داخل آنها نیز جلوگیری می کنند و فساد مواد را به تاخیر می اندازند. سعی کنید در فریزر، مواد غذایی که تازه خریده اید را پشت مواد قدیمی تر قرار دهید. با این روش مواد قدیمی تر زودتر مصرف می شوند. برای این که مواد منجمد از نظر تاریخ مصرف با مواد قدیمیتر قاطی نشوند رویشان تاریخ بزنید.

نگهداری نان در یخچال

هر چند که توصیه ما به خرید روزانه ی نان است، اما چون ممکن است این روش تا اندازه ای سخت باشد. بهتر است نان را به جای یخچال در فریزر ذخیره کنید. زیرا ذخیره کردن نان در یخچال باعث زودتر بیات شدن آن می شود، در حالی که وقتی شما نان را در فریزر ذخیره می کنید نان با مولکول های آب موجود در خودش منجمد می شود و این عمل از بیات شدن نان در کوتاه مدت جلوگیری می کند.

3. با لیست به خرید بروید

حتما لیستی از مواد مورد نیازتان تهیه کنید تا در هنگام خرید در مقابل محصولات شیک و جذاب وسوسه نشوید. روی لیستتان تمرکز کنید و مرعوب پیشنهادهای وسوسه انگیز فروشگاه ها نشوید!

روش های جلوگیری از دورریز مواد غذایی

دقت داشته باشید که لیست شما نباید براساس هر چیزی که هوس می کنید باشد. لیست را باید براساس تعداد افراد خانواده، غذاهایی که در طول هفته می پزیم و باقیمانده ی مواد غذایی که از خرید قبلی در یخچال داریم، تنظیم کنیم.

4. آشپزخانه در هفته ای که گذشت!

از این ترفند می توانید برای استفاده از غذاهای باقیمانده ای که در طول هفته از وعده های غذاییتان باقی مانده استفاده کنید. می توانید غذاها را میکس کرده و یا در کنار خیارشور و سالاد، ساندویج تهیه کنید. مثلا از باقیمانده ی خورش مرغتان می توانید آبگوشت، خوراک و یا سوپ مرغ تهیه کنید. اگر گوشت چرخ کرده اضافه و یا تکه های گوشت باقی مانده از غذایتان دارید می توانید آنها را منجمد کرده و در طول هفته برای درست کردن پیتزا از آنها استفاده کنید. باقی مانده برنجتان را می توانید در تهیه ی کوفته استفاده کنید.

5. تاریخ انقضای مواد

به تاریخ انقضای موادی که می خرید توجه داشته باشید. حتی الامکان سعی کنید موادی را انتخاب کنید که تا زمان رسیدن انقضا فرصت بیشتری داشته باشند. این طوری زمان بیشتری برای مصرف آنها دارید. مثلا پنیرها معمولا بعد از یک هفته از باز شدن بسته شان قابل استفاده هستند. برای آبمیوه ها تقریبا 72 ساعت پس از باز شدن قوطی و بسته بندیشان را در نظر بگیرید. در مورد تخم مرغ ها سعی کنید در طول پانزده روز آنها را مصرف کنید.

روش های جلوگیری از دورریز مواد غذایی

سس و چاشنی ها را تا یک هفته پس از باز شدن بسته بندی استفاده کنید. برای این مورد پیشنهاد می کنیم به جای خرید سس ها و چاشنی های بزرگ از انواع تک نفره یا کوچک که در تمام فروشگاه ها و سوپرمارکت ها وجود دارد استفاده کنید.

6. تهیه منوی غذایی

توصیه ی ما به شما تهیه ی یک منوی غذایی برای طول هفته است که به مدیریت بهتر مواد غذاییتان کمک می کند. تهیه منو یا برنامه ریزی هفتگی از خرید رفتن های پیاپی شما جلوگیری می کند، از اضطراب و سردرگمی شما برای تهیه ی وعده های غذایی در طول هفته می کاهد و به شما کمک می کند تا میزان بسیار زیادی در هزینه های مالیتان هم صرفه جویی کنید.

7. بداهه سازی کنید

با باقیمانده ی میوه هایتان، دسر یا اسموتی های خوشمزه درست کنید. همچنین می توانید از خرد کردن و مخلوط کردن آنها سالاد میوه برای میان وعده هایتان تهیه کنید یا اینکه آنها را به کمپوت تبدیل کنید. می توانید با باقیمانده گوجه فرنگی های رسیده در یخچالتان سس درست کنید. گوجه ها را آسیاب کرده و با ریحان و سیر مخلوط کنید. اگر در یخچالتان موزهای رسیده و یا احیانا سیاه شده دارید می توانید به همان حالت سیاه و رسیده منجمدشان کرده و بعدا در تهیه ی کیک و شیرینی استفاده کنید.

این چند روش ساده تا حدود بسیار زیادی می تواند به شما در مدیریت خرید و نگهداری مواد غذاییتان و البته جلوگیری از خراب شدن و تبدیل آنها به زباله، کمک بکند. شما هم مطالب و ایده هایتان را با ما از طریق ایمیل برنامه خانه ما به نشانی  khaneyema.nobin.tv@gmail.com در میان بگذارید.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال تلگرام خانه ما

.

نظرات کاربران
ریحانه رضایی
24 آبان 1398

با سلام و تشکر از مقاله مفیدتان، اگر سبزی ها از تازگی درآمده میتوان داخل یک سینی بالای یخچال آنرا خشک کرد و در شیشه ای نگه داریم برای غذاهایی که سبزی معطر میخواهند.

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط