مستندمسابقه خانه ما

مستندمسابقه خانه ما

10 پیشنهاد جذاب برای خوراک های یلدایی
۲۹ آذر ۱۳۹۸
3
تفریح، سفر و مهمانی خانه داری

از مناسبت هایی که ایرانیان برایش تدارک خاص و ویژه ای دارند و به سبک و آداب و رسوم خود سعی دارند آن را برگزار کرده و البته خوراک و غذای متفاوی تدارک ببینند شب یلدا و یا همان شب چله است. شام شب چله مطمئنا یکی از خاطره انگیزترین غذاهایی است که هر خانواده ی ایرانی می تواند به سبک و آداب و رسوم خودش آن را تهیه کرده و در کنار خانواده و اقوامش با لذت میل کند و خاطره ی خوشی از آخرین شب پاییزی برای خودش به جای بگذارد.

در این مطلب قصد داریم به خوراک ها و غذاهایی که معمولا در این شب در خیلی از مناطق کشور تهیه می شود، پرداخته و به شما معرفی کنیم.

1.مُسمای انار

این غذا بیشتر در خطه ی شمال کشور تهیه می شود. برای تهیه ی این غذا می توانید یک عدد انار متوسط را خرد کرده و سرخ کنید. چهارصد گرم گوشت مرغ را نیز در همان روغنی که از سرخ کردن پیازها باقی مانده تفت داده، نمک و فلفل را اضافه کنید. خوب که تفت دادید یک پیمانه انار دانه شده را همراه پیاز داغ اضافه کنید. کمی تفت دهید و حدود یک و نیم لیوان آب انار نیز اضافه کنید. در ظرف را بگذارید تا با حرارت کم آرام آرام بپزد. سه عدد بادمجان قلمی را پوست کنده، بشویید و پس از تفت دادن با مقدار کمی روغن به خورش اضافه کنید. بیست دقیقه مانده به آخر، آنها را اضافه کنید. اگر آب انار نداشتید می توانید دو قاشق سوپخوری رب انار به خورش اضافه کنید.

2.هویج پلو

یکی از معروف ترین غذاهای شب یلدا که در شیراز تهیه می کنند هویج پلو است. یک عدد پیاز را خرد کرده و تفت دهید. پانصد گرم مرغ را شسته و با مقداری آب بگذارید خوب بپزد. سپس مرغ ها را به صورت تکه تکه یا ریش ریش درآورده و تفت دهید. دویست و پنجاه گرم هویج را که به صورت خلال درآورده اید سرخ کنید. حدود صد گرم شکر را با یک پیمانه آب حرارت دهید تا غلیظ شود. سپس هویج ها را با آنها مخلوط کنید تا پخته شوند. چهار پیمانه برنج را که قبلا خیسانده اید در آب جوش بریزید و آبکش کنید. موقع دم کردن برنج هویج های خلال شده و مرغ های ریش یش شده را را به همراه کمی زعفران دم کرده لابه لای آن بریزید و برنج را دم کنید. وقتی خواستید غذا را در دیس بکشید می توانید با مقداری خلال پسته یا بادام روی آن را تزئین کنید.

3.انارپلو

انار پلو

شاید تا به حال اسم این غذا به گوشتان هم نخورده باشد اما بهتره است بدانید که این اسم یک غذای مخصوص شب چله در قزوین است. پخت آن آسان و خیلی سریع است. چهار پیمانه برنج را به روش معمولی آبکش کنید. نیم کیلو انار دانه شده، یک لیوان گشنیز خرد شده، یک قاشق پودر تخم گشنیز، نصف لیوان کشمش پلویی و کمی زعفران آب کرده را پخته و سپس همه را با هم سرخ می کنیم. ته قابلمه را روغن می ریزیم و مقداری نان یا سیب زمینی حلقه شده برای ته دیگ قرار می دهیم. سپس یک لایه برنج و یک لایه از موادمان را مثل همه ی پلوهای مخلوط در قابلمه می ریزیم و می گذاریم تا دم بکشد.

4.رشته پلو

این پلو بیشتر در منطقه ی لرستان برای شب یلدا و شب های عید تهیه می شود. اعتقاد مردم هم بر این بوده که مثلا اگر رشته پلو بخوری رشته ی کار دستت می آید و به موفقیت های بیشتری دست پیدا می کنی.

برای تهیه ی رشته پلو دو و نیم پیمانه برنج را در آب بریزید و مقداری نمک هم به آب آن اضافه کنید. برنج را روی حرارت بگذارید تا آبش به جوش آید سپس نیم کیلو رشته پلویی خرد شده را در آب جوش بریزید و بعد برنج را با آب خنک آبکشی کنید. دو یا سه قاشق غذاخوری روغن یا کره و یک تا دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده داخل قابلمه بریزید. برنج را داخل قابلمه ریخته و با ته کفکیر چند سوراخ داخل برنج ایجاد کنید و دم  بیندازید.

رشته پلو

یک عدد پیاز را خرد کنید، سپس  یک پیمانه کشمش پاک کرده و شسته شده و اگر تمایل داشتید چند عدد خرمای پوست گرفته را اضافه کرده و به مدت پنج دقیقه تفت دهید و کنار بگذارید. رشته پلو را داخل دیس بکشید و با برنج زعفرانی و کشمش و خرما روی آن را تزئین کنید. رشته پلو را می‌توانید با گوشت قلقلی یا مرغ هم میل کنید.

5.سوپ لبو

سوپ لبو هم یکی دیگر از غذاها و خوراک های خوشمزه ی شب یلداست. یک عدد پیاز را خرد کرده و تفت دهید. در صورت تمایل و نداشتن آلرژی، دو حبه سیر را نیز له کرده و به پیازها اضافه کنید. صد و پنجاه گرم لبو را به همراه صد گرم هویج و صد و پنجاه گرم سیب زمینی که مکعبی خرد شده به مدت ده دقیقه تفت دهید. دو لیتر آب مرغ را  به مواد در حال پخت اضافه کنید. اگر آب مرغ در دسترس نداشتید می توانید از بسته های کوچک عصاره ی مرغ که در فروشگاه ها هست استفاده کنید.

سوپ لبو

بعد از حدود نیم ساعت مواد را با گوشت کوب له کنید، نمک و فلفل اضافه کرده و دوباره بپزید. سوپ را در ظرف کشیده و می توانید با کمی خامه ترش ترئین کنید.

6.خورش آلو اسفناج

یک عدد ران یا سینه ی مرغ را در روغن تفت دهید. یک عدد پیاز خرد شده، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. پس از کمى تفت دادن، مقداری آب اضافه کرده و بجوشانید. بعد حرارت را کم و یک ساعت بعد، یک پیمانه اسفناج سرخ شده را به مرغ اضافه کنید. سپس حرارت را ملایم کرده اجازه دهید خورش جا بیفتد. لحظات آخر پخت، یک قاشق رب انار و سه عدد آلو را اضافه کنید. پس از آماده شدن با برنج سرو کنید.

خورش آلو اسفناج

7.خورش انار

چند عدد ران و سینه ی مرغ را سرخ کنید و بگذارید بپزد. یک عدد پیاز را خرد کرده به همراه دو پیمانه انار تفت دهید. اگر انارتان خیلی قرمز نبود می توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه به آن اضافه کنید. نمک، فلفل، زردچوبه را به مواد اضافه و بعد آنها را داخل ظرف مرغ در حال پختن بریزید. آنقدر روی  حرارت بماند تا فقط به اندازه ی یک لیوان آب در ته ظرف باقی بماند.

8.اناربیج

یک خورش بسیار خوشمزه که در شب های یلدا در مناطق شمالی کشور طبخ می شود. یک لیوان آب انار را با کمی نمک و زردچوبه داخل قابلمه بریزید تا بجوشد. دویست و پنجاه گرم گردو‌ را آسیاب و با مقداری آب به آب انار اضافه کنید و بگذارید دو یا سه ساعت بپزد تا روغن بندازد. صد گرم تره، هشتاد گرم جعفری و چند برگ نعنا را خرد کنید. به اندازه ی دویست گرم از آنها را تفت داده و به خورش اضافه و بگذارید حدود یک ساعت بپزد.

اناربیج

یک عد پیاز را پوست کنده و رنده کرده و به سیصد گرم گوشت اضافه کنید. باقی مانده سبزی‌های خرد شده را به همراه مقداری ادویه به گوشت اضافه و با دست خوب ورز بدهید. گوشت را به شکل گلوله های کوچک دربیاورید. یک قاشق سوپ خوری گلپر و یک قاشق غذاخوری رب به موادتان اضافه کنید. گلوله های گوشت را تفت داده و به خورشتان اضافه کنید. بعد از یک ساعت خورش شما آماده است.

9.آش چغندر

یک پارچ آب در قابلمه ای می ریزیم تا جوش بیاید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را نیز اضافه می کنیم. نیم کیلو اسفناج و شوید را شسته و  خرد کرده به همراه یک پیمانه عدس و یک عدد چغندر قند سفید خرد شده به قابلمه اضافه می کنید. حدود بیست دقیقه بعد لپه ها را که از قبل خیس کرده و پخته اید داخل قابلمه بریزید. یک پیمانه آرد گندم را با کمی آب سرد و نمک حل کرده و به آرامی به مواد اضافه کنید. یک ربع اجازه دهید تا مواد بجوشند. سپس دو قاشق سرکه را به همراه یک قاشق نعنا و دو عدد پیاز داغ که از قبل سرخ کرده اید به مواد اضافه کنید. پس از کشیدن در ظرف می توانید با نعنا و پیاز داغ تزیین کرده و با توجه به ذائقه تان با شکر یا قره قوروت میل کنید.

10.سوپ انار

قابلمه را روی شعله قرار دهید و دو قاشق کره داخل آن بریزید. یک دوم پیمانه پیازچه را خرد کرده و داخل کره آب شده تفت دهید. سیصد گرم گوشت چرخ کرده را با نمک، فلفل و کمی از زردچوبه طعم دار کنید و به شکل گلوله های کوچک در بیاورید. یک پیمانه برنج، نمک، فلفل و زردچوبه را به همراه گلوله های گوشت به قابلمه اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید و حدود چهل دقیقه روی شعله ی ملایم قرار دهید. یک دانه انار را آب گرفته و وقتی مواد سوپ اعم از برنج نرم شد، آب انار، جعفری و پیازچه خرد شده را به سوپ اضافه کنید و حدود یک ربع اجازه دهید بپزد. سوپ را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و کمی کشمش تفت داده شده روی آن بپاشید.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه ما بپیوندید:

کانال خانه ما در تلگرام

نظرات کاربران
زهراکریمی
06 بهمن 1398

باسلام.درسری جدیدمستندمسابقه خانه ما که خانواده های مشهدی هستندمن ازغذاهاوشیرینی که خانواده آقای وفاکه افغانی مقیم مشهدهستندخیلی خوشم آمدوخیلی دوست دارم غذاوشیرینی اشان رابخرم می خواستم بپرسم آیامی شود شماره منزلشان رابه ایمیلم بفرستیدیااینکه آیا خودشان سایتی برای فروش غذاوشیرینی سنتی افغانستان دارندکه من بتوانم به آنجا مراجعه وسفارش بدهم؟اگرنمی دانیدمی شود لطف کنیدازخودشان بپرسیدوآدرس سایتشان رابه ایمیلم بفرستید.باتشکر

شما هم نظرات خود را برای خانه ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط